3. Strategie
Een krediet krijgen bij een bank is niet evident. Europabank wil zich positioneren als de bank die durvers steunt en begeleidt in de strikte administratieve bankwereld. Europabank wordt de bank die helpt dromen te verwezenlijken. Want veel banken zeggen vaak 'nee', wat leidt tot angst, twijfel en uiteindelijk uitstel of zelfs afstel.
Creatieve strategie
Het is net dat afstel waar onze doelgroep (professionelen - met een focus op de transportsector, bouwsector en horeca - én particulieren) zich in herkent. Dat inzicht werd het uitgangspunt voor de creatieve strategie: wacht niet te lang met uw plannen te realiseren of het kan al snel te laat zijn. Daarom wil Europabank haar klanten aanmoedigen om in hun plannen te geloven. Want als zij dat doen, doet Europabank dat ook. Europabank is 'de bank die durft'.
Om die boodschap krachtig over te brengen tonen we op grappige en herkenbare wijze de gevolgen van uitstelgedrag. De humoristische en ietwat relativerende stijl, alsook het nieuwe audiologo en de fotografiestijl, passen bij het DNA van Europabank en zijn uniek in de banksector.
Mediastrategie
Een volledig jaar aanwezig zijn, was cruciaal. Maar hoe konden we, met een relatief beperkt budget, voldoende zichtbaarheid creëren bij professionelen, zonder de particulieren te vergeten?
We investeerden in een langdurige samenwerking met mediapartners, zonder grote verschuivingen in budget of kanalen ten opzichte van voorgaande jaren. De analyse van de mediaconsumptie 3 van onze doelgroepen bevestigt dat radio, out-of-home, print en online door B2C en B2B samen bovengemiddeld worden geconsumeerd.
De uitgewerkte mediastrategie steunt op 4 pijlers:
- Focus op radio voor meer merkinhoud.
- Optimalisatie van print (en display) om zowel B2B als B2C te bereiken.
- Digitale versterking met bannering (bereik) en DM (doelgerichtheid).
- Een combinatie van grote en kleine formaten in out-of-home.
Na een verkennende start met B2B-campagnes in Vlaanderen, optimaliseerden we de zenderselectie. We voorzagen 4 campagnes per jaar: 2 in het voorjaar en 2 in het najaar. We mikten op een OTH van 7 per ingezette week en kozen ervoor om het bereik per golf beperkter te houden en te focussen op een herhalingseffect.
Elke radiocampagne werd ondersteund in online en print (nieuwsmedia). De titelselectie werd geoptimaliseerd om een breed publiek te bereiken. Om onze doelgroepen ook doelgerichte te bereiken, ontwikkelden we een fysieke en online DM die we verzonden op basis van commerciële registratienummers (GDPR-conform).
In out-of-home startten we met de voor Europabank gekende 20m² billboards. Daar toonden we de B2C visuals die ook de B2B-doelgroep bereikten. Later volgden andere formaten.
3. Bron: CIM TGM 2015. |