3. Strategie
De imagohandicap van Volvo tov andere luxe-automerken maakt dat men de Volvo V90 enkel gaat waarderen door hem fysiek te ervaren en effectief uit te proberen. Volvo als merk en V90 als nieuw model hebben een ruime achterstand op de concurrentie wat betreft bekendheid en opinie. De klassieke aanpak/funnel waarbij we eerst werken op merkbekendheid en opinie om vervolgens te leiden naar consideration en verkoop, vraagt tijd. Willen we sneller tot resultaten komen, dan moet er directer en actiever ingespeeld worden op consideration, op het concreet overwegen en evalueren van de auto. De auto ervaren is hierbij cruciaal.
Volvo moet veel meer dan andere merken mensen in de auto krijgen om hen te overtuigen. Volvo V90 speelt op rijervaring en relevante en menselijke innovaties. De 'fysieke ervaring' van de auto is doorslaggevend om hem te waarderen. Zodra men plaatsneemt achter het stuur, heeft de V90 alles in huis om te overtuigen.
We bedachten 'Testdrive the commercial' om de nieuwe Volvo V90 uit te testen langs de route van de reclamespot. We beloofden de kijker een testrit in exact dezelfde omstandigheden als in de TV-commercial, de ideale testrit om het comfort en de performantie van de nieuwe Volvo V90 te ervaren.
We nodigden mensen uit om de testrit van de commercial 'live' mee te maken in Zweden. Hiervoor moest men deelnemen aan een wedstrijd. Op een speciale campagnewebsite kon men het panorama en de diverse highlights uit de TV-commercial ontdekken en deelnemen aan de wedstrijd. Om de deelname te valideren moest men een testrit in België boeken en effectief uitvoeren. De unieke ervaring van de winnaars die de testrit in Zweden mochten meemaken, werd nadien ook gefilmd en samengebracht in een inspirerende aftermovie die de schoonheid en sterktes van de Volvo V90 perfect belichaamt.
De communicatiestrategie zette in op bereik, engagement en lead generation. De ATL-kanalen werden ingevuld door TV, radio en OOH, vooral ingezet gedurende de eerste twee weken van de campagne. Met als doel voldoende visibiliteit en een emotionele connectie met de prospecten tot stand te brengen.
Er was eveneens een stevige digitale aanwezigheid gedurende de volledige duur van de campagne. Via een brede mix van search, bannering, programmatic, display, Linkedin Inmail, Facebook…vonden heel wat kwalitatieve prospecten hun weg naar de campagne website. Eenmaal op de website werden ze dieper ondergedompeld in de wereld van de Volvo V90. Wel steeds met een focus op deelname aan de wedstrijd. Dat was de eerste stap in onze stapsgewijze conversie aanpak. Door te werken met het wedstrijdgegeven creëerden we een conversie funnel. Waarbij we eerst een kleine inspanning vroegen (deelname aan de wedstrijd via schiftingsvraag). Waarna een grotere inspanning volgde (het boeken van een testrit). Door deze aanpak leek het boeken van een testrit een veel kleinere stap. Om de vertraging in het beslissingsproces op te vangen, werd er in september een herlancering van de campagne gedaan met de aftermovie.
|