3. STRATEGIE
Doelgroep & consumer insight
Onze doelgroep is vrij groot, nl. alle personen met zichtproblemen. Terwijl we in het verleden vooral mensen aantrokken die moesten rekenen willen we vanaf 2012 ook -en vooral- mensen aantrekken die willen/kunnen rekenen. Zonder dat ze aan kwaliteit inboeten.
Prosumer Research4 toont dan weer aan dat je gezondheidsbeslissingen nauw samenhangen met je financiën. We weten ook dat consumenten meer en meer noodzakelijke gezondheidsinvesteringen uitstellen omwille van de kostprijs.
Goed zien is belangrijk voor mij, maar ik denk dat het oneerlijk is dat gezondheidszorg tegenwoordig zo duur is. In mijn dagelijkse consumptie slaag ik erin om slimme keuzes te maken. Waarom gaat dit niet op voor mijn gezondheid?
4 Prosumer Report 2011: My body, Myself, our problem: health and wellness in modern times.
Creatieve strategie
We besloten om de creatieve strategie -tot dan pure discountcommunicatie- radicaal om te gooien. De nieuwe creatieve strategie stelt de aangescherpt missie van Hans Anders centraal: de democratisering van de brillenmarkt. Deze hebben we als volgt verankerd:
- Transparantie
We willen transparant zijn in al onze communicatie. We zijn transparant over onze kwaliteit, over onze prijzen en in onze acties. Deze complete transparantie is noodzakelijk om meer vertrouwen te winnen.
- Empathie
Als customer centric merk bij uitstek stellen we ons consequent empathisch op: wat de Belg ervaart of zich afvraagt rond brillen, vertalen wij in onze communicatie. We baseren onze communicatie op inzichten, vragen, bedenkingen die deel uitmaken van de dagelijkse beleving.
- Kwaliteit
Gedaan met de gratuite promo-communicatie en de promotionele codes die typisch zijn voor discounters. Alle promo's worden voortaan geïntegreerd in de merkcommunicatie ttz ze reflecteren expliciet onze merkwaarden. En dit op een kwaliteitsvolle manier.
- Challenging
Bij Hans Anders willen we het status quo, dat de klant benadeelt, doorbreken en aantonen dat het anders kan.
Touchpoint/mediastrategie
Om 5% meer klanten/jaar over de vloer te krijgen hebben we geopteerd voor een continuïteitstrategie. Om onze objectieven te behalen hebben we vooral ingezet op paid media. In plaats van de gefragmenteerde aanpak uit het verleden kiezen we resoluut voor 2 hoofdmedia:
- Radio: ruim bereik, grote frequentie, verhalend en activerend medium. Radio laat bovendien toe om onze promotionele acties steeds binnen de missie aan te kondigen.
- HaH-folders: een prima aanvulling voor radio; laat ons toe om zoveel mogelijk potentiële klanten binnen de commerciële zone rond onze winkels te bereiken; en dit op nationale schaal. Ook de HaH-folders laten trouwens perfect toe om telkens onze missie in de verf te zetten en tegelijkertijd te communiceren over de promoties die daaruit voortkomen.
In onze winkels hebben we de POS communicatie volledig afgestemd op onze strategie zodat onze prospecten een zo coherent mogelijke merkervaring krijgen.
|