Sluiten

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Telenet - Helemaal mee Tournee

Helemaal mee Tournee

Gold Effie
Telenet - TBWA
Telecom


Machtig makkelijk - KBC/Bolero

Machtig makkelijk

Bronze Effie
KBC/Bolero - Kunstmaan

1. MARKTSITUATIE

2014 was een groei-jaar voor de beleggersmarkt. De beurs deed het goed en de historisch lage spaarrente, in combinatie met de onzekerheid over de pensioenen, zette mensen in beweging.
De markt van gestructureerde producten groeit in het 2de semester zelfs met 15%.
Online beleggen profiteert ook van dat klimaat.

Bolero, in die markt een pionier van het eerste uur, is in 2012 zijn initiële voorsprong kwijt.
De afstand met de TOP2 wordt groter en een sterke communicatieve positionering ontbreekt. In de sector domineert actiecommunicatie waarbij gezwaaid werd met 'premie', 'koopjes', 'gratis',...
Nieuwe spelers betreden de markt en scherpen de concurrentie aan. De 'low cost' hercategorisering van online beleggen onttrekt waarde aan de sector. Als pionier van online beleggen wil Bolero niet meegaan in die beweging. Om Bolero een gezonde toekomst te geven, is een herlancering nodig die waarde toevoegt aan het merk én groei realiseert.

Naar boven
Naar boven

2. DOELSTELLINGEN

COMMERCIËLE DOELSTELLINGEN

  • Tegen eind 2014 16% groei realiseren in Assets Under Management
    (de totale geldelijke waarde van alle effectenrekeningen van een broker)
  • De afstand dichten tov de TOP2 en sneller groeien dan nummer 2
  • De instroom van nieuwe klanten verhogen met 50%

Communicatiedoelstellingen

  1. Merkdoelstellingen
    • De geholpen bekendheid met 40% verhogen en de actieve bekendheid van het merk beginnen op te bouwen.
    • De nummer 1 zijn wat betreft de merkassociatie met de #1 categorie-driver: 'makkelijk'.
    • De merkvoorkeur vergroten met 40%.

  2. Reclamedoelstellingen
    Om bovenstaande doelstellingen te realiseren zou de communicatie opgemerkt, begrepen en correct aan Bolero toegewezen moeten worden. De ambitie was dat de campagne hoger zou scoren op deze objectieven dan de actiecommunicatie die eraan voorafging.
Naar boven

3. CREATIEVE STRATEGIE

We richten ons op de 'self-directed klant', die misschien nog niet online belegt, maar zeker al online bankiert. Hierin onderscheiden we twee doelgroepen:

  • De kerndoelgroep van de campagne zijn mensen die al effecten bezitten, maar die
    niet zelf online beheren of online beheren via een grootbank
    .
  • Daarnaast willen we de mensen die al bij een concurrerend platform beleggen ook
    mee aanspreken.

Van hen weten we dat gebruiksvriendelijkheid, en niet prijs, de belangrijkste waardedrager is voor
een transactioneel platform. Onze creatieve strategie is daarom niet geënt op de boodschap:
"doe het zelf, het is goedkoper", wat de concurrentie roept.
Onze boodschap is: "het wordt nu heel makkelijk om zelf een heel krachtig instrument te bedienen".
Machtig Makkelijk, Voor elke belegger.

De dubbele betekenis van Machtig zorgt ervoor dat niet enkel Makkelijk een meer-dan-overtreffende trap krijgt, het spreekt ook de meer ervaren beleggers aan. Voor hen zijn Machtige functionaliteiten zoals fundamentele of technische analyses een kick op zich.

Het feit dat we deel uitmaken van één van de vier grootbanken gebruiken concurrenten als tegenargument. Met de keuze voor een endorsement strategie in onze merkarchitectuur counteren we dit. Bolero claimt nu duidelijk eigen associaties die belangrijk zijn voor self directed klanten. Tegelijk zorgt het endorsement van de KBC groep voor associatie met vertrouwen en expertise. Wij zijn een écht beurshuis in hart en nieren.

Tenslotte kreeg promotie – met name. de activatie incentive van 2% die we hanteerden tijdens de ontwikkelingsperiode van het nieuwe platform - een bijrol in de creatieve strategie. We rekenden op de sterkte van het merk om de resultaten te maken.

Naar boven

4. MEDIASTRATEGIE

Bolero kiest sinds 2013 consequent voor een combinatie van radio en online. In radio maakte de combinatie van lange en kortere spots het mogelijk om zowel het merk en het product in de kijker te zetten en daarnaast ook te activeren. Voor de campagne werd de mediamix uitgebreid met outdoor en print: een extra visueel karakter waardoor we het beleggingsplatform effectief kunnen 'tonen' en ons merk in de kijker zetten. In outdoor werd geopteerd voor de grote toegangswegen naar de steden in 8 en 20m². Print en digital hielpen Bolero op zoek te gaan naar de core doelgroep en zorgde voor een geoptimaliseerde OTS bij de beleggers. Zo was de print enkel te zien in De Tijd en werd er voor digitaal sterk gemikt op websites als
De Tijd, Moneytalk en kleinere beurssites. Steunend op onze above basis activeerden we verder below met e-mails. Op basis van de continue tracking konden we tijdens de campagne ook nog optimaliseren.

Naar boven

5. RESULTATEN

Sinds de campagne breken we records. De campagne scoorde sterk op herkenning en boodschap, en bracht commerciële resultaten die boven onze verwachtingen lagen:

  1. We klopten onze doelstelling van +16% AUM, mét behoud van de kwaliteit van het klantenprofiel.
  2. De inhaalbeweging op de TOP2 was een succes. We groeiden sneller dan de nummer 2.
  3. De instroom van nieuwe klanten nam toe met 67% tijdens de volledige campagneperiode met veel minder promo dan voordien.

Naast de commerciële return zagen we ook onze merkwaarden stijgen. De campagne heeft Bolero als sterke speler kunnen herpositioneren binnen een concurrentiële markt. De geholpen bekendheid steeg zoals bedoeld met 40%. Ook de spontane bekendheid en TOM gingen vooruit. De campagne realiseerde de geambieerde associatie en voorsprong op de #1 driver van de categorie 'Makkelijk'. De merkvoorkeur steeg met meer dan 45%. Daarmee waren we de sterkste stijger.

Naar boven

CLIENT
KBC
Jürgen Noël

Jürgen Noël werkt sinds 2013 als Brand & Communication Manager bij KBC. Voordien was hij bij KBC Head of Digital Marketing en verantwoordelijk voor een consistente online communicatiestrategie. Jürgen is ondertussen aardig vertrouwd met de banksector, tot 2011 werkte hij al voor ING als Head of Digital Marketing.

Jürgen studeerde in 1997 af als Licentiaat in de Communicatiewetenschappen en begon zijn loopbaan bij Netvision. Hij stond eveneens mee aan de wieg van reclamebureau Atmosphere BBDO.

KBC- Jürgen Noël

CLIENT
Bolero
Bart Vanhaeren

Vooraleer bij KBC te starten in 1999, werkte Bart bij Arthur D. Little, Levi Strauss en GE Capital in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Bij KBC leidde hij grote reorganisatieprojecten in België en Centraal-Europa en was hij nauw betrokken bij de fusie- en overnameactiviteiten van KBC tussen 2004 en 2006. In 2006 werd hij aangesteld als CEO van KBC Consumer Finance waar hij geconfronteerd werd met een fantastische uitdaging: een sterke Consumer Finance-speler worden.

Sinds 2012 is Bart General Manager van Bolero en Gedelegeerd Bestuurder van KBC Securities. Hij krijgt de uitdaging om Bolero opnieuw op de kaart te zetten.
Bart behaalde verschillende diploma's in Chemical & Environmental Engineering en een Master in Financial Economics aan KULeuven, alsook een MBA aan de IMD Business School in Lausanne.

Bolero - Bart Vanhaeren

AGENCY
Kunstmaan
Christ'l De Jonghe

Als Strategisch Directeur is Christ'l verantwoordelijk voor het ontwikkelen van merk- en communicatiestrategieën die effectief bijdragen tot het realiseren van de doelstellingen van bedrijven. Christ'l is een expert met +20 jaar ervaring in branding en communicatie, voor zowel commerciële bedrijven als publieke organisaties zoals Randstad, Umicore, VRT, bpost en Elia.

Na een masteropleiding in Klinische Psychologie start ze haar loopbaan in marktonderzoek, maar de liefde voor strategie vindt ze bij VVL/BBDO. Om merken (opnieuw) in hun kracht te zetten combineert ze analytisch talent met een stevige dosis intuïtie.

Kunstmaan - Christ'l De Jonghe

Naar boven