Maar ook het woord 'stip' zelf, kreeg een mobiliserende betekenis, samen vormen de 4 letters een duidelijk engagement:
STIP = Samen Tegen Iemand Pesten
Zo werden de 4 stippen een krachtig symbool voor het afwijzen van en opkomen tegen pesten. Een symbool dat iedereen kan gebruiken, dat opvallend is en makkelijk te verspreiden valt op social media en verder.
We lanceerden het nieuwe symbool van De Move tegen Pesten in januari 2018 onder de baseline STIP IT !, en verspreidden het als een virus bij iedereen die net als Ketnet pesten halt wil toeroepen.
Tinne Oltmans, de favoriete actrice en zangeres van de Ketnet-community - maar ook bekend bij een breder publiek dankzij haar succesvolle optreden in een talentenshow op één in het najaar van 2017 - was het boegbeeld van de campagne en gaf de aftrap. Zij deelde haar verhaal over hoe ze zelf als kind gepest werd en schreef met ons een nieuwe hit met bijhorende videoclip: Stip na Stip. Dit lied werd via de Ketnet-platformen en Youtube verspreid en op iTunes aangeboden.
We overtuigden BV's en influencers om bij de kick off de 4 stippen op hun hand te zetten en dat te delen via social media. En ook JBC, een vaste Ketnet partner, deelde van bij de start hun engagement door T-shirts te verkopen in Vlaanderen met onze baseline en de 4 stippen.
Gedurende 8 weken ondersteunden we onze campagne met Ketnet-content voor kinderen op de Ketnet-platformen (digitaal + live TV) om het broneffect te versterken en duidelijk te maken dat de hele Ketnet-familie - de Ketnetgezichten op kop - meestrijdt. Kinderen werden daarbij uitgenodigd om ons waardencharter, Het Manipest te ondertekenen en zich te registeren op ketnet.be en zo hun engagement nog verder uit te diepen.
Tijdens de actieperiode liep er een radiocampagne op alle VRT-netten gericht naar de breedste doelgroep van kinderen en volwassenen.
Het hoogtepunt aan het einde van de Week tegen Pesten (de laatste week voor de krokusvakantie) was het Anti-Pestival. Een Ketnet live show met optredens en getuigenissen van bekende mensen en kinderen die mee gestreden hadden. In 2018 was dit een web-only show, in 2019 brachten we de show ook naar het televisiescherm.
De actie werd afgesloten met een nieuwe tv-commercial waarin de resultaten van de actie gedeeld werden op Ketnet, één en canvas.
|