Samen. Met Cornet.Silver EffieMention of Excellence in Touchpoint Swinkels Family Brewers Belgium - Dallas Antwerp Merkcampagne |
Registreer om deze Effie case te bekijken
Samen. Met Cornet.Silver EffieMention of Excellence in Touchpoint Swinkels Family Brewers Belgium - Dallas Antwerp Merkcampagne |
1. Marktsituatie20 jaar lang ging de biermarkt in België structureel achteruit (totaal -41% volume) terwijl het aantal brouwerijen bijna verdubbelde. Toch slaagde CORNET erin (gelanceerd als nieuw merk/bier eind 2014), 6 jaren op rij dubbele groeicijfers te realiseren. Bovendien kon het zich duidelijk onderscheiden binnen de strong blond categorie (alc. +6% vol.). De strong blond categorie van speciaalbieren (goed voor 25% van de off-trade bierafzet) bleef qua volume de laatste 6 jaar stabiel maar kende een groeiende value. Een concurrentieel segment met maar liefst 486 strong blond merken in 2020. In datzelfde jaar: een gesloten on-trade (horeca) kanaal door Covid, waar CORNET de helft van het totale volume haalde. Aan uitdagingen geen gebrek, dus. |
2. DoelstellingenDé doelstelling: duurzaam blijven groeien en verder bouwen aan een onderscheidend merk- en productimago op een betekenisvolle manier. We baseerden de KPI's op:
|
3. StrategieOnze langetermijnpositionering sinds 2016 als een 'belonging' bier (inspelen op het verlangen om tot een groep te behoren) bleek de juiste keuze in een verzadigde strong blond categorie waar biermerken als 'recognition' bier gepositioneerd blijven (inspelen op een individueel georiënteerde behoefte). De strategie werd samengevat in de originele baseline: Samen genieten met CORNET In functie van nieuw onderzoek en geactualiseerde inzichten konden we verder bouwen op de baseline en positioneringskeuze. STRATEGISCHE INZICHTEN
|
4. RESULTATENIn december 2020 bleek dat CORNET, ondanks Covid ende grote concurrentie:
CONSUMENTENGEDRAG MERKIMAGO BUSINESSRESULTATEN Sinds de lancering in 2014 groeit CORNET 6 jaar op rij met dubbele cijfers, een zeer uitzonderlijk resultaat in een erg concurrentiële markt. In de laatste 10 jaar heeft geen enkel ander biermerk zoveel nieuwe consumenten aangetrokken en groei in volume gerealiseerd. |
CLIENT |
Als Global Marketing Manager bij Swinkels Family Brewers heeft Tom meer dan 6 jaar ervaring in diverse FMCG marketingfuncties. Na zijn studies Handelswetenschappen studeerde Tom af in Marketing Management aan de UGent & de EDHEC Business School. De kickstart voor zijn carrière nam hij bij Unilever als marketing stagiair. Drie jaar later trok hij als ervaren marketeer naar brouwerij Palm. In de ruim 4 jaar bij de brouwerij werd Tom de leidende marketeer voor CORNET, Estaminet, Palm, Urthel, Bock & Arthur's Legacy. |
AGENCY |
Als Creative Partner van Dallas Antwerp heeft Stijn bijna 30 jaar ervaring bij onafhankelijke agencies zoals LVH, GV/Company en LDV. Na een sabbatjaar was hij 4 jaar actief als Co-Creative Director bij DuvalGuillaume Antwerp.In 2006 werd hij mede-oprichter van het agency Openhere dat Dallas Antwerp werd in 2012. Stijn heeft de creatieve lead in de CORNET campagnes en is een fervent believer van creativiteit als drijvende kracht voor business. Met 6 Effie Awards als resultaat. |