Hoe Volkswagen Belgische harten én portemonnees terugwon? Door saaie conventies uit te dagen…
1. Marktsitatie
Aan het eind van 2022 zat de Belgische automarkt in zwaar weer. Sinds 2016 was de groei al aan het afnemen, maar vanaf 2020 kwamen daar de klappen van COVID-19 en de oorlog in Oekraïne bij. Omdat we meer thuis gingen werken, reden we minder en begonnen we ons af te vragen of we wel een auto nodig hadden. Autofabrikanten hadden ondertussen te maken met productieproblemen: COVID-19 hield mensen thuis en door de oorlog in Oekraïne waren er tekorten aan onderdelen. Tussen 2020 en 2022 draaide het bij de autofabrikanten vooral om crisismanagement. Ze moesten roeien met de riemen die ze hadden en pasten hun marketing daar op aan. 2022 was een dieptepunt voor de Belgische automarkt, met 33% minder registraties vergeleken met 2019, het laatste jaar vóór COVID.
De markt voor personenwagens is grofweg te verdelen in twee delen: bedrijfswagens en privéwagens. Door fiscale voordelen voor bedrijfswagens, voelde vooral de privémarkt de negatieve impact. In 2022 kwam slechts 36% van de nieuwe autoregistraties uit de privémarkt, waar dat vijf jaar eerder nog 46% was.
Vooral Volkswagen had het moeilijk binnen deze toch al krimpende privémarkt. Als merk dat qua prijs net onder premiummerken als BMW, Audi, Mercedes en Volvo zit, maar boven volumemerken zoals Kia en Peugeot, verloor Volkswagen klanten aan beide kanten. Want in tijden van economische onzekerheid worden volumemerken aantrekkelijker voor mensen die de broekriem moeten aanhalen. En de kopers die wél geld over hebben? Die gaan liever voor een premiummerk. Volkswagen zat gevangen tussen twee werelden.
En ook al werden Volkswagens steeds als betrouwbaar gezien, het merk verloor zelf aan populariteit. Daardoor werd de prijs door klanten steeds moeilijker te rechtvaardigen.
Meer nog, in 2021 stootte BMW Volkswagen van de troon als bestverkochte merk in België. Deze situatie hield aan in 2022 en leek niet snel te veranderen. Volkswagen moest dus snel ingrijpen om de merkvoorkeur te versterken en de hogere prijs in de privémarkt te rechtvaardigen.
|