Toyota - Toyota helpt zelfstandigen € 15 miljoen besparen in slechts 1 maand | Effie case 2024

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Toyota - Toyota helpt zelfstandigen €15 miljoen besparen in slechts één maand.

Toyota helpt zelfstandigen € 15 miljoen besparen in slechts 1 maand

Bronze Effie

Toyota - BBDO Belgium
+ PHD Media

Gedragscampagne - Kort

Registreer om deze Effie case te bekijken

Toyota - Toyota helpt zelfstandigen €15 miljoen besparen in slechts één maand.

Toyota helpt zelfstandigen € 15 miljoen besparen in slechts 1 maand

Bronze Effie

Toyota - BBDO Belgium
+ PHD Media

Gedragscampagne - Kort

1. Marktsitatie

In juli 2023 wordt het belasting landschap voor zelfstandigen overhoopgehaald door fiscale veranderingen. Dit creëert een perfect moment om te investeren in een nieuwe auto vóór eind juni. Terwijl concurrenten Plug-in Hybrids (PHEV's) en Elektrische Voertuigen (EV's) promoten ziet Toyota, dat op de 11e plaats staat in de B2B-markt, een kans om zijn Hybrid Electric Vehicles (HEV's) te pushen.

We spitsen ons verhaal toe op zelfstandigen en benadrukke de echte financiële voordelen van HEV-technologie ten opzichte van anderen. Deze aanpak resulteert in geweldige verkoopcijfers en een opmerkelijk marktaandeel van 12,1% - een record voor Toyota - in de B2B-markt.

2. Doelstellingen

We stellen onszelf ambitieuze B2B-verkoopdoelen, aangezien vrijwel alle automerken hopen te profiteren van de laatste kans voor zelfstandigen om te genieten van 100% belastingaftrek.

3. Strategie

We shiften de discussie van fiscale aftrekbaarheid naar Total Cost of Ownership (TCO), waarmee we aantonen dat zelfstandigen meer geld kunnen besparen over vier jaar als ze kiezen voor een HEV in plaats van een EV.

4. Uitvoering van de strategie

Omdat de TCO-berekeningen complex aanvoelen, maken we het onderwerp luchtig en gebruiken we een herkenbaar figuur wanneer we het over cijfers en investeringen hebben: hun boekhouder.

5. Resultaten

In juni 2023 verkochten we 3.023 auto's, een stijging van 123% ten opzichte van juni 2022, en ons aandeel in de totale B2B-markt steeg met 33% tot een record van 12,1%.

Client
Toyota
Mehdi Sel

Toyota - Mehdi Sel De carrière van Mehdi begon bij reclamebureaus (McCann Erickson en Happiness Brussels), waar hij gedurende een tiental jaar zijn expertise in strategische communicatie aanscherpte. Daarna had hij nood aan een nieuwe uitdaging, om zichzelf opnieuw uit te vinden als marketeer in een sector die hem echt boeide: de auto-industrie. Deze markt, rijk aan aantrekkelijke producten, is zowel uitdagend als complex om te doorgronden. Vandaag volgde hij zijn passie voor communicatie en marketing bij Toyota Belgium, waar hij reeds 8 jaar de functie van Brand & Product Communication Manager uitoefent. Zijn missie bestaat erin MarCom-strategieën te ontwikkelen, gebaseerd op diepgaande analyses van de klant en de markt, om het imago van de merken en producten van Toyota en Lexus in België en Luxemburg te versterken.

Agency
BBDO Belgium
Cécile Brouard

BBDO Belgium - Cécile Brouard Cécile is sinds 2018 Account Director bij BBDO Belgium. Na haar studies Internationale Communicatiestrategie startte Cécile haar carrière in Duitsland, waar ze werkte bij TBWA en BBDO voor zowel Duitse als internationale klanten. Sinds 2016 werkt ze bij BBDO Belgium, waar ze 360 graden projecten beheert voor klanten zoals Procter & Gamble, M&M's en Nestlé. Sinds 2021 beheert ze de account van Toyota, waarmee ze graag opnieuw een Effie wilt winnen.