Hello Bank! - De zelfstandige zelfstandige | Effie case 2024

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Hello Bank! - De zelfstandige zelfstandige

De zelfstandige zelfstandige

Bronze Effie

Hello Bank! - Publicis Groupe Belgium
+ Havas Media

Gedragscampagne - Lang

Registreer om deze Effie case te bekijken

Hello Bank! - De zelfstandige zelfstandige

De zelfstandige zelfstandige

Bronze Effie

Hello Bank! - Publicis Groupe Belgium
+ Havas Media

Gedragscampagne - Lang

1. Marktsitatie

De Belgische markt voor zelfstandig bankieren is zeer competitief, met zowel traditionele banken als neobanken die oplossingen aanbieden. Traditionele banken worden gezien als betrouwbaar maar vaak duur, terwijl neobanken betaalbaarheid en gemak bieden. Hello bank, het mobiele merk van BNP Paribas Fortis, wil een unieke meerwaarde bieden voor zelfstandigen en freelancers door het beste van twee werelden aan te bieden - betrouwbaarheid, eenvoud en digitaal gemak - via zijn Hello bank! Pro aanbod (gelanceerd in december 2021). En dit zonder het starterssegment van BNP Paribas Fortis te gaan kannibaliseren.

Hello bank! Pro biedt een gratis bankrekening aan, wat aantrekkelijk is voor starters die de kosten tijdens de lancering van hun projecten zo klein mogelijk willen houden, maar tegelijk is het niet uitzonderlijk in de markt. De marketingstrategie omvat ook het verstrekken van een ondernemings- en btw-nummer bij het openen van de pro-rekening. Dit draagt bij aan convenience-niveau van het aanbod.

2. Doelstellingen

  1. Marktpenetratie
    De kloof overbruggen van 'productlancering' naar 'duurzame groei' in 2023 door het aantal geopende Hello bank! Pro-rekeningen te verhogen met 100% in 2023.

  2. Kannibalisatie minimaliseren
    Groei realiseren zonder het B2B-aanbod van BNP Paribas Fortis negatief te beïnvloeden.

  3. Kostenefficiëntie
    De kosten per nieuwe rekening met 10% verlagen.

3. Strategie

We wisten dat de nieuwe generatie zelfstandigen meer interesse heeft in online bankieren. Bovendien geeft 48% van de zelfstandigen & freelancers in België aan dat ze hun leven graag organiseren via hun smartphone1. Er was dus een duidelijke golf waarop Hello bank! Pro zou kunnen meesurfen mits een goed doordachte strategie.

Om de doelstellingen te bereiken, positioneerde Hello bank! Pro zich als een hybride oplossing, die de eenvoud van een neobank combineert met de betrouwbaarheid van een traditionele bank. We wilden op een emotioneel niveau connectie maken met zelfstandigen door de voordelen van eenvoudig beheer van bankzaken naar voren te schuiven, net zoals een neobank, maar met de rationele betrouwbaarheid van een grote bank.

Het campagneconcept De zelfstandige zelfstandige brengt hulde aan het vermogen van zelfstandigen om elk aspect van hun bedrijf zelf te beheren, maar dan wel met de zekerheid van een grote bankinstelling. Wat kan worden gezien als een barrière voor servicegerichte ondernemers, wordt een versterkend voordeel voor ons publiek: 'de zelfstandige zelfstandige, l'Indépendant indépendant'. Deze aanpak transformeert een potentieel obstakel (doe-het-zelf) in een eigenschap die tegelijk voldoening geeft en erg gewaardeerd wordt.

De helderheid van de strategie en de eenvoud van het concept zorgden voor samenhang, differentiatie met het aanbod van BNP Paribas, snel aanpassingsvermogen en schaalbaarheid op de Belgische markt. Hierdoor konden we gemakkelijk de hele funnel activeren, van awareness tot conversie, in verschillende contexten en kanalen. We zorgden ervoor dat Hello bank! Pro top of mind bleef door een funnel-gebaseerde aanpak, gericht op een breed publiek met retargeting- en lookalike-strategieën. Ondanks een lager mediabudget (-7,97% vs. 2022) hielp deze efficiënte methode om lage kosten per conversie te realiseren en de doelstellingen te halen.

1. ProFacts voor Hello bank! - Behoeften van freelancers & ondernemers, 2020.

4. Resultaten

  1. Groeidoelstelling overtroffen
    In 2023 heeft Hello Bank! Pro zijn groeidoelstelling voor rekeningen overtroffen met een groei van 119% in plaats van de verwachte 100%, ondanks een verminderd mediabudget (-7,97% vs. Y-1). Het aantal zelfstandigen vertoont de laatste 5 jaar een lichte algemene stijging in België (van 1,15 miljoen in 2019 tot 1,28 miljoen in 2023), maar is nog steeds te stabiel om te beweren dat dit een belangrijke drijfveer is voor een B2B-bankaanbod2.

  2. Lage kannibalisatie
    Slechts 37% van de Hello bank! Pro-rekeninghouders zou voor het aanbod van BNP Paribas Fortis hebben gekozen als Hello bank! Pro niet bestond, wat een positieve impact en incrementele groei laat zien.

  3. Kostenverlaging
    De acquisitiekosten per rekening daalden met 24,3%, waardoor het product winstgevender was dan verwacht.

We zijn erin geslaagd om met Hello bank! Pro een unieke waardepropositie te creëren die betrouwbaarheid en gemak combineert terwijl we BNPPF Paribas Fortis voorbereidden op een nieuw banktijdperk. Een sterk creatief strategisch concept stelde deze nieuwe generatie 'zelfstandige zelfstandigen' in staat om te kiezen voor een professionele bankoplossing die gemak en vertrouwen combineert, wat binnen het professionele banksegment winst opleverde voor zowel Hello bank! als voor BNP Paribas Fortis.

2. INASTI Januari, 2024.

Client
Hello Bank!
Geoffroy Delcour

Hello Bank! - Geoffroy Delcour Geoffroy Delcour is sinds 2020 verantwoordelijk voor de Go-To-Market van Hello bank! België, de online bank van BNP Paribas Fortis. Hij begon zijn carrière in 2005 bij bpost bank als Communications Manager en Branding Manager. In 2014 maakte hij de overstap naar Hello bank! België als Communications Manager, waar hij voornamelijk bijdroeg aan de ontwikkeling en promotie van online platforms (crowdfunding, robo-belegger, professioneel aanbod van Hello bank!…).

Agency
Publicis Groupe Belgium
David Burny

Publicis Groupe Belgium - David Burny Na studies in marketing en een opleiding in reclamecommunicatie begon David Burny zijn carrière in 2014 bij 20Something. Gepassioneerd door psychologie en filosofie, ontwikkelde hij strategieën voor diverse sectoren zoals banken, FMCG, auto-industrie, non-profit en horeca. Vervolgens werkte hij bij Serviceplan en TBWA\Belgium. Al meer dan 3 jaar is hij Senior Brand & Campaign Strategist bij Publicis Groupe Belgium, waar hij onder andere verantwoordelijk is voor BNP Paribas Fortis en Hello bank!.