3. Strategie
We wisten dat de nieuwe generatie zelfstandigen meer interesse heeft in online bankieren. Bovendien geeft 48% van de zelfstandigen & freelancers in België aan dat ze hun leven graag organiseren via hun smartphone1. Er was dus een duidelijke golf waarop Hello bank! Pro zou kunnen meesurfen mits een goed doordachte strategie.
Om de doelstellingen te bereiken, positioneerde Hello bank! Pro zich als een hybride oplossing, die de eenvoud van een neobank combineert met de betrouwbaarheid van een traditionele bank. We wilden op een emotioneel niveau connectie maken met zelfstandigen door de voordelen van eenvoudig beheer van bankzaken naar voren te schuiven, net zoals een neobank, maar met de rationele betrouwbaarheid van een grote bank.
Het campagneconcept De zelfstandige zelfstandige brengt hulde aan het vermogen van zelfstandigen om elk aspect van hun bedrijf zelf te beheren, maar dan wel met de zekerheid van een grote bankinstelling. Wat kan worden gezien als een barrière voor servicegerichte ondernemers, wordt een versterkend voordeel voor ons publiek: 'de zelfstandige zelfstandige, l'Indépendant indépendant'. Deze aanpak transformeert een potentieel obstakel (doe-het-zelf) in een eigenschap die tegelijk voldoening geeft en erg gewaardeerd wordt.
De helderheid van de strategie en de eenvoud van het concept zorgden voor samenhang, differentiatie met het aanbod van BNP Paribas, snel aanpassingsvermogen en schaalbaarheid op de Belgische markt. Hierdoor konden we gemakkelijk de hele funnel activeren, van awareness tot conversie, in verschillende contexten en kanalen. We zorgden ervoor dat Hello bank! Pro top of mind bleef door een funnel-gebaseerde aanpak, gericht op een breed publiek met retargeting- en lookalike-strategieën. Ondanks een lager mediabudget (-7,97% vs. 2022) hielp deze efficiënte methode om lage kosten per conversie te realiseren en de doelstellingen te halen.
1. ProFacts voor Hello bank! - Behoeften van freelancers & ondernemers, 2020.
|