Triodos Bank - De bank die je helpt de juiste vragen te stellen | Effie case 2022

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Triodos Bank - De bank die je helpt de juiste vragen te stellen

De bank die je helpt
de juiste vragen te stellen

Finalist

Triodos Bank - Bukba
+ Mediabrands

Gedragscampagne - Kort

Registreer om deze Effie case te bekijken

Triodos Bank - De bank die je helpt de juiste vragen te stellen

De bank die je helpt
de juiste vragen te stellen

Finalist

Triodos Bank - Bukba
+ Mediabrands

Gedragscampagne - Kort

1. Marktsituatie

Sinds haar oprichting, zo'n 40 jaar geleden, streeft Triodos Bank ernaar de financiŽle wereld te veranderen onder het motto 'Change finance. Finance change'. Als pionier van het duurzaam bankieren promoot ze een bewuster gebruik van geld in de hele financiŽle sector. Triodos Bank wil op die manier particulieren, bedrijven en organisaties in staat stellen om hun geld in te zetten voor een positieve impact op de samenleving en het milieu.

Dat voorbeeld wordt steeds vaker gevolgd. Vandaag is Triodos Bank niet langer de enige op de markt. Enerzijds zijn er duurzame nieuwkomers, anderzijds houden ook traditionele banken zich met duurzaamheid bezig. Desondanks wordt Triodos Bank door BankWijzer nog jaar na jaar uitgeroepen tot de duurzaamste bank. En ook qua perceptie scoort ze het hoogst wanneer we aan de Belgische consument vragen welke banken georiŽnteerd zijn op duurzaamheid.

De grootbanken zetten op hun beurt grote middelen in om als duurzamer gezien te worden. Een positieve evolutie, maar wat ze doen is onvoldoende. Ze investeren vaak nog in fossiele brandstoffen, wapens en andere sectoren die schadelijk zijn voor mens en milieu.

Triodos Bank heeft in tegenstelling tot de kapitaalkrachtige ťn bekende grootbanken slechts een SOV van 0,001%. Daarbij komt nog dat maar 15% Triodos Bank kent als doorgedreven duurzame bank. Het gevaar is dus reŽel dat Triodos Bank van pionier naar Me Too wordt gedegradeerd.

2. Doelstellingen

De juiste boodschap overbrengen aan de juiste mensen is de topprioriteit van Triodos Bank. De communicatiedoelstelling bestaat erin het bewustzijn te vergroten dat duurzaam beleggen impact heeft. Maar ook dat het mogelijk is om in BelgiŽ duurzaam, consistent en transparant te beleggen. Dat kan enkel door de juiste vragen te stellen zodat de doelgroep ook de juiste keuzes maakt.

Als bedrijfsdoelstelling wil Triodos Bank via deze campagne binnen alle beleggingsrekeningen een substantiŽle groei van het vermogende segment (> Ä 100.000) realiseren ten opzichte van de vorige periode.

Triodos Bank voert campagne voor positieve impact, maar stelt geen strikte groeidoelstellingen. Het is belangrijker dat klanten zich aansluiten bij haar missie.

3. Strategie

De financiŽle sector krijgt het minste vertrouwen van de Belgische consumenten om de nodige positieve verandering te brengen voor een klimaatvriendelijke wereld. Onderzoek toont aan dat 25% van de doelgroep geen vertrouwen heeft in de combinatie van bankieren en duurzaamheid. Daarnaast weet je als consument niet altijd hoe de interne keuken van je bank werkt.

Triodos Bank is echter een uitzondering op de regel. Zij maakt op verschillende vlakken het verschil met andere 'duurzame' beleggers. Dť USP waar we in deze campagne mee willen uitpakken. Een USP die vijfledig is:

  1. Uitsluiting: investeren in bedrijven met controversiŽle activiteiten zoals fossiele brandstoffen, wapens etc. zijn uitgesloten
  2. De selectie van bedrijven waarin geÔnvesteerd wordt, gebeurt op basis van zeven duurzame transitiethema's gekoppeld aan de SDG's van de VN
  3. Beyond Best-in-class: we selecteren bedrijven die voldoen aan onze strengste minimumeisen. Ze moeten een concrete bijdrage leveren aan oplossingen voor een duurzame toekomst en de duurzame transitie
  4. Positief impactbeleggen: maatschappelijk rendement komt altijd voor financieel rendement
  5. Transparantie: de bedrijven in beleggingsfondsen worden continu beoordeeld om onze klanten te verzekeren dat ze de overgang naar een duurzame samenleving blijven bevorderen

Het geld van Triodos Bank-klanten wordt dus enkel geÔnvesteerd in duurzame fondsen die beleggen in ondernemingen die ťcht en enkel en alleen een positieve impact hebben op mens en milieu. En dat doen ze in alle transparantie. Klanten hebben het recht om te weten welke bedrijven gefinancierd worden met hun geld en dus kunnen ze dit ook ten alle tijden te weten komen via de website.

Toch is de opdracht niet simpel: de doelgroep overtuigen dat hun geld alleen ťcht duurzaam belegd wordt bij Triodos Bank. We daagden de consument uit om zelf na te denken over hun keuze met ťťn simpel statement: 'Wat jij doet met je geld is jouw zaak. Wat je bank doet met je geld is ook jouw zaak'. Zo helpt Triodos Bank de juiste vragen te stellen.

4. Resultaten

Ondanks duurzame nieuwkomers, de grootbanken die hun 'duurzame' karakter in de verf zetten en relatief weinig middelen wist Triodos Bank mooie resultaten te boeken. Deze aanpak bewijst dat je ook met een beperkt budget de juiste doelgroep op een impactvolle wijze kunt bereiken en overtuigen.

Kon de campagne kandidaat-beleggers stimuleren om de juiste vragen te stellen? De cijfers spreken voor zich: een toename van 43,7% nieuwe beleggingsrekeningen bij Triodos Bank in vergelijking met de voorgaande periode. Dat betekent veel meer manieren om een positieve impact op de planeet en haar bevolking te realiseren.

CLIENT
Triodos Bank
Carole Detroz

Triodos Bank - Carole DetrozCarole Detroz behaalde een masterdiploma in communicatie en reclame aan I.H.E.C.S.. Na haar eerste ervaringen bij onder meer Radio Contact en Sony Music was ze zo'n vijftien jaar actief in de reclame. Bij Magnesium hielp ze KPN Orange lanceren. En bij Wanabe werkte ze als Client Services Director onder andere op Proximus, Thalys en Champion. Vervolgens ging ze als Marketing & Partnership Coordinator aan de slag bij kunstencentrum BOZAR, voor ze in 2015 Head of Communication en later als Director of Marketing & Communication werd bij het WWF.
In 2017 vervoegde ze Triodos Bank als Marketing Communications Manager ťn Segment Investment Manager. Daar overziet ze tot op vandaag zowat alle communicatieplannen en -strategieŽn van de duurzaamste bank van Europa.

AGENCY
Bukba
Inez Schoenaers

Bukba - Inez SchoenaersTijdens haar studies strategische communicatie aan de Vrije Universiteit Brussel deed Inez haar eerst ervaring op bij het Gentse agentschap Gutzandglory. Daar werkte ze o.a. voor Smeg, Vanden Borre Kitchen en Mora. Daarna besliste ze zich verder te verdiepen in de reclamewereld via het postgraduaat Belgian Advertising School. Tijdens deze opleiding volgde ze een stage bij Dallas Antwerp, waarna ze hier ook vast aan de slag ging als stratege voor merken als Vandemoortele, Cornet en Alphabet.
Sinds 2020 vervolledigt Inez het strategisch team van Bubka, waar ze zich verdiept in communicatie over duurzaamheid, mee bouwt aan strategische tools en campagnes uitwerkt voor o.a. Triodos Bank, Bosto, Electro Depot en Polestar.