3. Strategie
In een crisis vind je houvast in wat je kent, in waar je goed in bent. Torfs gelooft dat zorgzaamheid leidt tot een meerwaarde voor het bedrijf en voor de maatschappij. Moeten we dan ook zorgzaam zijn in crisistijden? De vraag stellen, was ze beantwoorden: meer dan ooit. Door empathie te tonen blijven we geloofwaardig voor onze doelgroep.
We ondernemen meteen actie. De kranten koppen: 'Familiebedrijf Torfs kondigt aan alle winkels vanaf morgen, dinsdag 17 maart, te sluiten. Klanten kunnen wel nog terecht in de online shop'. We tonen ons zorgzaam naar onze klanten en ons personeel. Ons 'saleskanaal', de webshop, wordt dé oplossing voor onze klanten. Later die week moeten alle niet-essentiële winkels, inclusief onze concurrenten, verplicht sluiten. Onze voorsprong helpt ons om op minder dan 2 weken een campagne on air te krijgen die helemaal mee is met de tijdsgeest.
De coronacrisis barst los. We nemen meteen een actieve rol op met de zorgzame en familiale waarden van het Torfs-merk. We kiezen voor een positieve en emotionele campagne die ons merk relevant maakt voor de doelgroep. We linken ons zorgzame merk-dna aan dé virusbestrijders bij uitstek, de zorgverleners.
We zetten onze baseline in, in een aangepaste versie. 'Sterk in je schoenen' wordt 'Alleen samen staan we sterk in onze schoenen'. We roepen op om zorg te dragen voor elkaar met #samensterk én we beloven 5% van onze omzet aan de helden van de zorg.
We willen niet-opportunistisch overkomen, daarom vermijden we productcommunicatie. We zetten symbolisch het meest authentieke van ons merk in: onze CEO, Wouter Torfs. Hij is al jaren een geloofwaardige promotor van duurzaam ondernemen, een zorgzaam hr-beleid en lokaal winkelen.
#SamenSterk was er in social posts & stories met concrete doe-tips. In filmpjes en radiospots roept Wouter Torfs op om voor elkaar te zorgen, en om binnen te blijven. #SamenSterk kan op veel manieren: door je bomma de allerdikste virtuele knuffel te geven. Maar óók door Belgisch te kopen. Om onze webshop genoeg aandacht te geven, was er een bescheiden korting van 10% per bestelling. Zeer bescheiden als je weet dat 30% à 50% korting de norm is voor online schoenenverkoop.
|