Randstad - Making sure you don't waste a good crisis | Effie case 2021
Randstad - Making sure you don't waste a good crisis

Making sure you don't
waste a good crisis

Bronze Effie
Randstad Belgium - Wunderman Thompson
Covid-19

1. Marktsituatie

Randstad kreeg recent stevige en hevige extra concurrentie. Pure online spelers zoals Indeed bestormden heel agressief de markt. En dan brak de grootste arbeidscrisis in decennia uit…

Marktleider Randstad greep die crisis aan om zichzelf te profileren als partner voor professionele en persoonlijke groei. We gaven mensen hoop en vertrouwen met een positieve boodschap - over de meerwaarde van online trainingen die hen klaarstomen voor een nieuwe uitdaging.

2. Strategie

Ondersteun (potentiële) kandidaten met woord en daad zodat ze optimistisch blijven en sterker uit de crisis komen.

We namen onze rol als marktleider op en brachten een bericht van hoop: Je kan meer dan je denkt. Laat je job, of het gebrek aan een, definiëren wie je bent. We koppelden dit aan de campagnelijn 'Stilstaan is vooruitgaan'. En we bewezen dat af en toe stilstaan bij wat je kan en wat je nog méér kan, je een extra voordeel geeft in je zoektocht naar de perfecte job.

Deze campagne werd eerst intern gelanceerd bij de Randstad medewerkers aan de hand van ons 'Talent experiment'. Dit concept werd nadien herhaald in de campagnespot en via een nationale campagne op radio, in print en op diverse online media naar het brede publiek gebracht.

3.Resultaten

De resultaten zijn ronduit indrukwekkend. Het merkimago kreeg een boost, terwijl nieuwe inschrijvingen en leads leidden tot new business. Zo groeide het marktaandeel van Randstad zelfs in 2020.

  • Sterke toename van de perceptie als merk voor menselijke en persoonlijke groei.
  • Met 3x meer trainingsaanvragen dan verwacht en 4.000 extra kandidaten aan het werk.
  • Dat zorgde voor een grote ROI en groei van het marktaandeel in Q4 met 0,9%.

CLIENT
Randstad
Katrien de Kinderen

Randstad - Katrien de KinderenKatrien werkt nu bijna 20 jaar bij Randstad en heeft het bedrijf zien groeien van uitzendkantoor naar all-round dienstverlener. Als Brand Manager streeft ze ernaar de verschillende divisies bekend en vertrouwd te maken en houden bij verschillende doelgroepen van kandidaten en bedrijven. Binnen globale richtlijnen zoekt ze voortdurend naar de beste lokale toepassingen. Ook het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research-event geeft ze met een project team tot de laatste seconde mee vorm.

AGENCY
Wunderman Thompson
Evert Van den Broeck

Wunderman Thompson - Evert Van den BroeckEvert begon zijn loopbaan aan de Universiteit Antwerpen waar hij onderzoek deed over gepersonaliseerde reclame. Sinds 2017 is hij aan de slag bij Wunderman Thompson. Hij werkt er als stragisch planner voor merken als MediaMarkt, Lunch Garden, Randstad, VRT en Universiteit Antwerpen. Evert is op dit moment ook verbonden aan de KU Leuven als professor Advertising.