Een droomcase voor de gedroomde nachtrustSilver EffieMention of Excellence in Touchpoint Lunestil - Berlin Agency Gedragscampagne Lang |
Registreer om deze Effie case te bekijken
Een droomcase voor de gedroomde nachtrustSilver EffieMention of Excellence in Touchpoint Lunestil - Berlin Agency Gedragscampagne Lang |
De 'Calming & Sleeping'-categorie in Belgische apothekers is een drukbevolkte categorie met 270 actieve spelers, die tot 2020 gedomineerd werd door 3 grotere spelers. Ondanks deze uitdagende context had EG de ambitie om een belangrijke speler te worden in deze snelgroeiende categorie, gezien dit volledig past in onze purpose 'Caring for people's health as a trusted partner' en gezien de 'unmet need' door de corona context enkel nog relevanter geworden was. Daarom lanceerde EG Lunestil in oktober 2020 een gloednieuw merk. De strategie was om een superieur product te lanceren en daaromheen impactvol te communiceren met een dromerige, onderscheidende campagne, bouwend op de 'trust' via ons moedermerk EG en gebruik makend van de EG Sonic Branding. De resultaten braken alle mogelijke records in de farmaceutische industrie: 1 maand na de lancering werd Lunestil de absolute marktleider in de slaapcategorie, met uitstekende resultaten qua merkbekendheid. Lunestil is een volledige Belgische ontwikkeling en zal tegen 2022 in 23 andere landen worden uitgerold. |
1. MarktsituatieBelgen zijn slechte slapers: 1 op 3 geeft aan dat zijn slaapkwaliteit vaak slecht is – door inslaap- of doorslaapproblemen1. Bovendien zijn de Belgen recordhouders in het gebruik van slaapmedicatie met een gemiddelde dagelijkse inname van meer dan 1 miljoen slaap- en kalmeringspillen, met een hoog risico op bijwerkingen en verslaving2. Daarom voert de Belgische overheid voortdurend campagnes om patiënten en artsen in te lichten over de negatieve (bij)werkingen van slaapmiddelen. Ze promoten een betere slaaphygiëne en natuurlijke slaapmiddelen als eerstelijnsbehandeling voor slaapstoornissen3. De 'Calming & Sleeping'-categorie groeit, bevat 270 actieve merken en wordt de laatste jaren gedomineerd door drie grote spelers4, die een verschillende aanpak hanteren. Hoewel de aanpak vaak uiteenloopt, hebben alle spelers een vergelijkbare look & feel, een vergelijkbare samenstelling en vermelden ze dezelfde USP's in hun communicatie. Er was dus een duidelijke opportuniteit voor innovatieve en effectieve producten in deze categorie, niet alleen voor patiënten die lijden aan slaapstoornissen, maar ook voor artsen en apothekers die op zoek waren naar effectievere oplossingen voor hun patiënten5. Slapen is voor velen een grote bezorgdheid en mensen wachten dan ook niet te lang om een oplossing te zoeken. In deze categorie is er een grote bereidheid om nieuwe oplossingen uit te proberen.
1. Cloetens, H. et al. 2018. Aanpak van slaapklachten & insomnie bij volwassenen in de eerste lijn - Domus Medica. |
2. DoelstellingenDe verschillende doelstellingen van de Lunestil lanceringscampagne waren:
|
3. StrategieMet Lunestil lanceren we een superieur product met daarbij horend een feeërieke, onderscheidende campagne. Lunestil is een unieke combinatie van ingrediënten in een innovatieve technologie: een duocapsule (capsule-in-een-capsule) met vertraagde afgifte. De buitenste capsule zorgt ervoor dat je in slaap valt, de binnenste capsule die later vrijkomt zorgt ervoor dat je in slaap blijft. Vanuit creatief oogpunt concentreerden we ons voor deze emotionele en aspirationele campagne op 3 lagen:
Om het kernpubliek (35+, eerder vrouwelijk) effectief te bereiken, gebruikten we 3 niveaus in onze mediastrategie:
|
4. ResultatenDe resultaten van deze campagne waren fenomenaal: niet alleen hadden we de doelstelling voor het hele jaar al na 1 maand bereikt, met deze prestatie hebben we ook elk mogelijk record in de farmaceutische industrie gebroken. Na de eerste maand van lancering slaagde Lunestil erin marktleider te worden6. Apotheken in heel België verkochten die maand ongeveer 21.000 doosjes Lunestil, het hoogste aantal dat ooit werd opgetekend in dit segment. Vijf maanden na de lancering is Lunestil al het op een na bekendste natuurlijke slaapmiddel in België (23%)7, 3% boven de doelstelling. Andere studies bevestigden dat de creatieve strategie om Lunestil te combineren met het bedrijfsmerk EG succesvol was, mensen konden zich ofwel Lunestil ofwel EG herinneren8. Bovendien verhoogde Lunestil, samen met het groeiend aantal mensen dat lijdt aan slaapstoornissen als gevolg van de pandemie, de markt met meer dan 40% tussen november en februari9. Niet alleen onze mediacampagne en hoge visibiliteit in apotheken waren een succes, ook de erkenning van artsen volgde zeer snel: Lunestil werd het 2de voorgeschreven product in het slaapsegment na slechts 2 maanden10. Wat de winstgevendheid betreft, krijgen wij € 1,42 terug voor elke € 1,00 die in Lunestil geïnvesteerd wordt. Deze case was een echte droomcase voor de lancering van een nieuw merk in een bestaande en overvolle 'Calming & Sleeping'-categorie. De ongeziene resultaten tonen aan dat er, dankzij een superieur product dat zijn belofte waarmaakt, in combinatie met een duidelijke en onderscheidende campagne die in elke stap van het project perfect werd uitgevoerd, iets magisch kan gebeuren.
6. IQVIA Selling-out Pharmacy March 2021 - Calming & sleeping market - Sleep only segment |
CLIENT |
Robby (° 1985) is Marketing Manager bij EG voor de Consumer Care afdeling. Hij heeft een passie om sterke OTC merken te bouwen die mensen helpen om een gezonder leven te gaan leiden, dit samen met zijn team. Robby heeft een brede Consumer & Health Care Marketing achtergrond en deed eerder ervaring op bij Arseus en Carrefour Belgium. Hij studeerde Marketing aan de KdG-hogeschool in Antwerpen. Naast zijn passie voor zijn werk, is hij zelf een fervent voetballer, zaalvoetballer, loper, mountainbiker, kortom alles wat actief en gezond is. |
AGENCY |
Jérôme De Bruycker begon zijn carrière aan de agencyzijde. In 2002 kreeg hij als jonge marketeer de kans om mee te werken aan de lancering van MediaMarkt in België. Na 5 boeiende jaren was het tijd om zijn scope te verruimen in internationale marketingfuncties bij o.a. Texaco, Federal-Mogul en Deceuninck. In 2019 keert Jérôme terug naar de agencywereld. Na de toetreding van Berlin tot Duval Union, wordt Jérôme 1 van de 3 Managing Partners bij Berlin Creative Studio, waar vol passie gewerkt word aan het uitbouwen en versterken van merken. De Lunestil case is daar een mooi voorbeeld van. |