3. Strategie
Omdat Brussels Airport geen invloed heeft op de prijszetting van de luchtvaartmaatschappijen, draaide de strategie rond het opbouwen van een sterke, authentieke relatie met de doelgroep.
In de campagne richtten we ons op de emotionele beleving van Marokkaanse Belgen die (jaarlijks) naar Marokko reizen. Of dat nu is om vrienden en familie terug te zien, om op vakantie te gaan of naar aanleiding van een speciale gelegenheid, de reis is steeds emotioneel geladen. Nostalgie vormde de essentiële leidraad binnen creatie om emotie op te wekken. Wie de campagne zag, was al met hoofd en hart in Marokko.
Het nostalgische aspect koppelden we met de tagline 'Op 1-2-3 in Marokko' aan de 3 belangrijkste troeven van Brussels Airport volgens de doelgroep:
- De goede bereikbaarheid van de luchthaven.
- Het grote aanbod van rechtstreekse vluchten naar Marokkaanse bestemmingen.
- De aangename sfeer op de luchthaven.
Belangrijk is dat de campagne niet door Brussels Airport voor de doelgroep, maar samen mét hen, gerealiseerd werd. We betrokken Marokkaanse Belgen als creatives, influencers, onderzoekers, rolmodellen, event managers, radiopresentatoren en in elke andere mogelijke rol. Op die manier creëerden we een sterke herkenbaarheid - een enorme meerwaarde in deze campagne naar een niche-doelgroep - en brachten we de doelgroep op een representatieve, positieve en vernieuwende manier in beeld.
Met de juiste boodschap en beeldvorming op zak, was de volgende uitdaging een geschikte kanalenmix te kiezen voor deze diverse (zowel wat hun dubbele culturele identiteit als hun leeftijd en mediagebruik betreft) doelgroep. We kozen voor een diverse mediamix waarbij de verschillende kanalen leidden naar de campagnewebsite.
We bereikten jongeren vooral door nostalgische social ad campagnes, social media wedstrijden en influencer marketing. Influencers brachten tijdens een nostalgische trip het gemak en het aangename van reizen via Brussels Airport in beeld. De iets oudere generatie bereikten we eerder via out-of-home affiches in buurten waar een groot deel van de doelgroep woont en leeft.
Daarnaast werd Brussels Airport sponsor van de Diwan Awards, een jaarlijks evenement voor de Marokkaans-Belgische community waarbij rolmodellen een prominente plaats innemen. Dit maakte de relatie tussen Brussels Airport en de brede doelgroep bijzonder authentiek.
Tot slot adverteerde Brussels Airport live vanop de luchthaven via radio Arabel, een Brusselse radiozender die in het Frans en Arabisch uitzendt.
|