![]() |
De lekkerste light!Bronze Effie |
![]() |
De lekkerste light!Bronze Effie |
1. MARKTSITUATIEIn de zomer van 2009 lanceert Solo haar light-variant: Solo Light. Dat is een 100% plantaardige bak- en braadmargarine met dezelfde volle Solo smaak, maar met 30% minder calorieën. Die introductie komt geen moment te vroeg want de toekomst van Solo wordt op verschillende fronten bedreigd:
|
![]() |
2. DOELSTELLINGENCommercieel We willen trial stimuleren door 50.000 waardebonnen voor een gratis fles Solo Liquid Light te verdelen via de website binnen de eerste drie campagneweken. Een onderliggende trafficdoelstelling van minimum 8.000 dagelijkse bezoekers naar www.solo.be Communicatie |
![]() |
3. CREATIEVE STRATEGIEWe vertrekken vanuit de insight dat light-producten altijd minder lekker worden gevonden dan Daarom kiezen we resoluut voor 'trial', het proberen van de nieuwe Solo Light Liquid. Dat doen we Onze creatieve insteek focust daarom op smaak, maar wil tegelijkertijd breken met alle sectorclichés. Daarom parodiëren we de uniformiteit van de sectorcommunicatie en vragen we de consument om ons niet zomaar te geloven, maar om vooral zelf de nieuwe Solo Liquid Light te proberen. Daarbij ontstond het idee om zo drempelverlagend mogelijk werken door 50.000 coupons voor een gratis fles Solo Liquid Light weg te geven. En ook dat doen we niet op een klassieke manier: |
![]() |
4. MEDIASTRATEGIEWe kiezen voor een aanwezigheid in de eerste plaats op TV en online – maw een combinatie Enerzijds zorgt TV in ons plan op een kostenefficiënte manier voor een snelle awareness voor |
![]() |
5. RESULTATENCommercieel Solo Liquid Light realiseert een volume van 169 ton, 25% meer dan het objectief. Ook na verrekening van het gratis volume (in de vorm van 50.000 waardebonnen) is het nettoresultaat nog steeds 153 ton, of 13% beter dan verwacht. Die 50.000 waardebonnen zijn al na amper 7 dagen allemaal de deur uit. Dat zorgt voor een grote drukte op de site, met gemiddeld 13.753 bezoekers per dag in de eerste drie weken (versus het objectief van minimum 8.000 bezoekers per dag). De drukte houdt ook na 3 weken aan: het aantal sitebezoeken ligt met minstens 350.000 bezoekers per maand gevoelig hoger dan voor de campagne (tussen januari en augustus lokt www.solo.be gemiddeld 'maar' 200.000 mensen).
Communicatie Het meest spectaculaire resultaat is dat 71% zich herinnert dat er 50.000 waardebonnen werden verdeeld, terwijl het gemiddelde voor vergelijkbare acties op 33% ligt. Ook de instroom van jongere gebruikers komt op gang: we zien dat het aandeel van de min-40-jarigen stijgt van 21,4% in 2008 |
![]() |
6. CONCLUSIEIn een competitieve markt en met een me-too product, slaagt de campagne erin om Solo Liquid Daarom durven we gerust stellen dat dit een van de meest succesvolle lanceringen binnen het Cooking-segment betreft. Solo Light heeft Unilever niet alleen commercieel goed gedaan, de nieuwe aanwinst heeft ook gezorgd voor een impuls op merkniveau en de verjonging en dynamiek waaraan |
![]() |
CLIENT
|
|
Frank studeerde in 1990 af met een graduaat marketing aan SIVEHO in Antwerpen en behaalde achteraf in avondschool zijn licenciaat handelsweten- schappen aan ICHEC in Brussel. Onmiddellijk na zijn studies startte hij bij Unilever in de Home en Personal care divisie waar hij in zijn eerste 6 jaar In de periode 1998-2001 was Frank respectievelijk verantwoordelijk voor de marketing in de Baltische staten gebaseerd in Letland en in de periode 2000-2005 verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de waspoeders en wasverzachters strategie voor Oost-Europa gebaseerd in Roemenie. In 2005 komt hij terug naar België waar hij de overstap naar Foods maakt, meer bepaald margarines, en sinds 2008 marketing directeur Margarines en Vitality Drinks in de Benelux Organisatie. |
![]() |
AGENCY
|
|
Al snel gebeten door communicatie, na ingezien te hebben dat haar commerciële spirit te sterk was voor de therapeutische sector. Vandaag nog altijd verslaafd aan de afwisseling, het onvoorspelbare en de kicks. Ervaring opgedaan op verschillende budgetten (3M, BASF, Centea, Danone, De Tijd, Heinz, K.U.Leuven, Mars, Mazda, Mercedes, Nutricia ,Unilever, Sanoma,..) en in verschillende bureaus -Ted Bates, Y&R en LV. De BBDO groep binnengestapt bij Darwin en sinds 2008 Client Service Director bij VVL BBDO. Voor de derde maal op het Effie podium |
![]() |
[ terug naar het overzicht ] |
![]() |