Effie Awards 2024: 19 awards waaronder een Gold voor Proximus en VTM Go
Brussel, 3 oktober - De 2024-editie van de Effie Awards, de prestigieuze awardshow voor adverteerders en hun bureaus rond effectiviteit in marketingcampagnes, kende vandaag haar ontknoping. In totaal werden er 19 awards uitgereikt, waaronder 2 Gold, 6 Silver en 11 Bronze awards.
Dit jaar noteerde de organisatie 31 volledig ingediende cases. De 30-koppige jury onder leiding van Aude Mayence selecteerde vervolgens 25 cases als finalist en uiteindelijk negentien winnaars. Die werden gisteren tijdens het galadiner in de Proximus Lounge in Evere in het bijzijn van 300 marketeers bekendgemaakt.
De 2 Gold gingen naar campagnes van DPG Media en Proximus, beide in de categorie 'Gedragscampagne Lang'. De eerste won met een case rond zijn streamingdienst: 'VTM GO, van catch-up platform naar volwaardige streamingdienst', in samenwerking met het bureau Joe Public Belgium. De jury prees de durf en doortastendheid van deze lancering van het mediabedrijf en de spectaculaire businessresultaten die het opleverde. Proximus onderscheidde zich dan weer met 'Got the Fiber', zijn langetermijncampagne rond supersnel internet in samenwerking met het bureau AKQA (het voormalige FamousGrey) en het mediabureau EssenceMediacom. De jury was bij deze case vooral onder de indruk van de hoge ROCI (Return on Communication Investment) en van het feit dat Proximus met deze spitstechnologie zijn rol van innovator in Vlaanderen speelt.
De Silver gingen naar Zaffranax, MeDirect, Wibra, Child Focus, Albert Heijn en Engie. De Bronze awards werden uitgereikt aan EuroDreams, Toyota, Volkswagen, hey!, STIHL, DVV Verzekeringen, ALDI, Bebat, Hello Bank!Pro, bpost en BASE.
De jury reikte overigens ook 2 Special Mentions uit in de categorieën 'Strategic Shift' en 'Touchpoint Plan'. Die gingen respectievelijk naar Bebat ('Human Central') en hey! ('Stunten met ongelooflijke brand assets om impact te genereren').
In de tabel hieronder vind je een gedetailleerd overzicht van alle winnaars en finalisten.
Resultaat | Product | Adverteerder | Bureau |
Gold Effie | Got the fiber | Proximus | AKQA |
Gold Effie | Van catch-up platform naar volwaardige streamingdienst | VTM Go | Joe Public Belgium |
Silver Effie | De Wereld in het Kleijn | Albert Heijn | Happiness Anywhere |
Silver Effie | Bel Glenn | Child Focus | VML Belgium |
Silver Effie | Van crisis naar verbondenheid | Engie | TBWA\Belgium |
Silver Effie | Van challenger naar +100.000 klanten | MeDirect | Berlin Creative Studio |
Silver Effie | Da's wauw van Wibra | Wibra | RCA |
Silver Effie | Maak van elke ça va een echte ça va | Zaffranax | AKQA |
Bronze | Willie Witloof, de 'heart discount' held van elk eindejaar | ALDI België | Serviceplan |
Bronze Effie | Generatie Plantrekkers | Base | TBWA\Belgium |
Bronze Effie | Human Central | Bebat | Happiness Anywhere |
Bronze Effie | Dat kan makkelijker… met de My bpost app | bpost | VML Belgium |
Bronze Effie | Gewoon goeie service | DVV Verzekeringen | Happiness Anywhere |
Bronze Effie | De zelfstandige zelfstandige | Hello Bank! | Publicis Groupe Belgium |
Bronze Effie | Stunten met ongelooflijke brand assets om impact te genereren | hey! | DVLR DDB |
Bronze Effie | EuroDreams | Nationale Loterij | TBWA\Belgium |
Bronze Effie | Van sterk werk naar sterke werkers | STIHL | Onlyhumans |
Bronze Effie | Toyota helpt zelfstandigen €15 miljoen besparen in slechts 1 maand | Toyota | BBDO Belgium |
Bronze Effie | De auto van je leven | Volkswagen | Voltage Brussel |
Finalist | Les Bruxellois sont là | Actiris | Ogilvy Social.Lab |
Finalist | Emoji, de vaste 'back to school' afspraak voor gezinnen met kinderen | ALDI België | Serviceplan |
Finalist | Omarm de digitale (r)evolutie | Axa Insurance | Publicis Groupe Belgium |
Finalist | We Doen Het Nu | Eneco | Publicis Groupe Belgium |
Finalist | Hoe een klassieke broodjeszaak een smaakvol merk werd | Panos | DVLR DDB |
Finalist | From hard sales to heart sales | Sunweb | Brandcare |
Aude Mayence, Effie-juryvoorzitster en VP Marketing & Digital bij Delhaize: "De algemene teneur van de jury is dat het een goed jaar was, maar geen grand cru. Er is geen Grand Effie uitgereikt. Ik ben wel verheugd dat, met uitzondering van de fmcg-sector, alle grote sectoren uit ons land (bank- en verzekeringswezen, telecom, retail, media, healthcare) vertegenwoordigd zijn in het palmares. Voorts vonden we de dossiers van alle deelnemers goed onderbouwd en gestructureerd. Ik wil dan ook alle finalisten feliciteren met hun deelname en finaleplaats! Er zijn best wel wat inspanningen en sterke resultaten nodig om tot in de Effie-finale te geraken."
Caroline Vervaeke, Directeur Effie Belgium: "We zijn tevreden over dit gevarieerd palmares. Het duurzaamheidscriterium was wel een opvallende afwezige in de cases van de adverteerders. Geen enkel bureau vulde het CommToZero document in. De jury besloot dan ook terecht om geen Special Mention voor efficiënte duurzaamheidsstrategieën uit te reiken. We zullen vanuit de Effie-organisatie de Belgische marketingsector blijven aanmoedigen om aandacht te besteden aan hun duurzaamheidsinspanningen."
Voor meer info en interview kan u terecht bij :
Caroline Vervaeke
Director Effie Belgium
Tel.: 0475 / 96 16 96
E-mail: caroline.vervaeke@effiebelgium.be