Effie Awards 2024: 19 awards waaronder een Gold voor Proximus en VTM Go


Brussel, 3 oktober - De 2024-editie van de Effie Awards, de prestigieuze awardshow voor adverteerders en hun bureaus rond effectiviteit in marketingcampagnes, kende vandaag haar ontknoping. In totaal werden er 19 awards uitgereikt, waaronder 2 Gold, 6 Silver en 11 Bronze awards.

Dit jaar noteerde de organisatie 31 volledig ingediende cases. De 30-koppige jury onder leiding van Aude Mayence selecteerde vervolgens 25 cases als finalist en uiteindelijk negentien winnaars. Die werden gisteren tijdens het galadiner in de Proximus Lounge in Evere in het bijzijn van 300 marketeers bekendgemaakt.

De 2 Gold gingen naar campagnes van DPG Media en Proximus, beide in de categorie 'Gedragscampagne Lang'. De eerste won met een case rond zijn streamingdienst: 'VTM GO, van catch-up platform naar volwaardige streamingdienst', in samenwerking met het bureau Joe Public Belgium. De jury prees de durf en doortastendheid van deze lancering van het mediabedrijf en de spectaculaire businessresultaten die het opleverde. Proximus onderscheidde zich dan weer met 'Got the Fiber', zijn langetermijncampagne rond supersnel internet in samenwerking met het bureau AKQA (het voormalige FamousGrey) en het mediabureau EssenceMediacom. De jury was bij deze case vooral onder de indruk van de hoge ROCI (Return on Communication Investment) en van het feit dat Proximus met deze spitstechnologie zijn rol van innovator in Vlaanderen speelt.

Effie Awards 2024

De Silver gingen naar Zaffranax, MeDirect, Wibra, Child Focus, Albert Heijn en Engie. De Bronze awards werden uitgereikt aan EuroDreams, Toyota, Volkswagen, hey!, STIHL, DVV Verzekeringen, ALDI, Bebat, Hello Bank!Pro, bpost en BASE.

De jury reikte overigens ook 2 Special Mentions uit in de categorieën 'Strategic Shift' en 'Touchpoint Plan'. Die gingen respectievelijk naar Bebat ('Human Central') en hey! ('Stunten met ongelooflijke brand assets om impact te genereren').

In de tabel hieronder vind je een gedetailleerd overzicht van alle winnaars en finalisten.

 Resultaat Product Adverteerder Bureau
Gold Effie Got the fiber Proximus AKQA
Gold Effie Van catch-up platform naar volwaardige streamingdienst VTM Go Joe Public Belgium
Silver Effie De Wereld in het Kleijn Albert Heijn Happiness Anywhere
Silver Effie Bel Glenn Child Focus VML Belgium
Silver Effie From trouble to trust in an energy crisis Engie TBWA\Belgium
Silver Effie Van challenger naar +100.000 klanten MeDirect Berlin Creative Studio
Silver Effie Da's wauw van Wibra Wibra RCA
Silver Effie Maak van elke ça va een echte ça va Zaffranax AKQA
Bronze Willie Witloof, de 'heart discount' held van elk eindejaar ALDI België Serviceplan
Bronze Effie Generatie Plantrekkers Base TBWA\Belgium
Bronze Effie Human Central Bebat Happiness Anywhere
Bronze Effie Dat kan makkelijker... met de My bpost app bpost VML Belgium
Bronze Effie Gewoon goeie service DVV Verzekeringen Happiness Anywhere
Bronze Effie Inspiring Belgians to dream big, resulting in big results EuroDreams TBWA\Belgium
Bronze Effie De zelfstandige zelfstandige Hello Bank! Publicis Groupe Belgium
Bronze Effie Stunten met ongelooflijke brand assets om impact te genereren hey! DVLR DDB
Bronze Effie Van sterk werk naar sterke werkers STIHL Onlyhumans
Bronze Effie Toyota helpt zelfstandigen €15 miljoen besparen in slechts één maand. Toyota BBDO Belgium
Bronze Effie De auto van je leven Volkswagen Voltage Brussel
Finalist Les Bruxellois sont là Actiris Ogilvy Social.Lab
Finalist Emoji, de vaste 'back to school' afspraak voor gezinnen met kinderen ALDI België Serviceplan
Finalist Omarm de digitale (r)evolutie Axa Insurance Publicis Groupe Belgium
Finalist We Doen Het Nu Eneco Publicis Groupe Belgium
Finalist Hoe een klassieke broodjeszaak een smaakvol merk werd Panos DVLR DDB
Finalist From hard sales to heart sales Sunweb Brandcare


Aude Mayence, Effie-juryvoorzitster en VP Marketing & Digital bij Delhaize: "De algemene teneur van de jury is dat het een goed jaar was, maar geen grand cru. Er is geen Grand Effie uitgereikt. Ik ben wel verheugd dat, met uitzondering van de fmcg-sector, alle grote sectoren uit ons land (bank- en verzekeringswezen, telecom, retail, media, healthcare) vertegenwoordigd zijn in het palmares. Voorts vonden we de dossiers van alle deelnemers goed onderbouwd en gestructureerd. Ik wil dan ook alle finalisten feliciteren met hun deelname en finaleplaats! Er zijn best wel wat inspanningen en sterke resultaten nodig om tot in de Effie-finale te geraken."

Effie Awards 2024

Caroline Vervaeke, Directeur Effie Belgium: "We zijn tevreden over dit gevarieerd palmares. Het duurzaamheidscriterium was wel een opvallende afwezige in de cases van de adverteerders. Geen enkel bureau vulde het CommToZero document in. De jury besloot dan ook terecht om geen Special Mention voor efficiënte duurzaamheidsstrategieën uit te reiken. We zullen vanuit de Effie-organisatie de Belgische marketingsector blijven aanmoedigen om aandacht te besteden aan hun duurzaamheidsinspanningen."

Voor meer info en interview kan u terecht bij :
Caroline Vervaeke
Director Effie Belgium
Tel.: 0475 / 96 16 96
E-mail: caro.vervaeke@effiebelgium.be

[ Alle persberichten ]