4. Resultaten
Met een klein budget, gebruik makend van eigen media, slaagden we erin een specifiek probleem aan te pakken. Deze campagne toont aan hoe goed gebruik van Customer Journeys, gecombineerd met frisse insights, voeling met de populaire cultuur van je doelgroep en slim gebruik van eigen media een positieve vibe kan creëren en een antwoord bieden op ontevredenheid.
Normaal piekt het aantal klachten met betrekking tot de wachttijden in juli, maar niet in 2018. We mikten op een historisch resultaat van minder dan 5% klachten met betrekking tot de metrofrequenties … Tijdens de campagneperiode, hadden we er niet één.
De campagne was het gespreksonderwerp in Brussel, met een campagnebekendheid van 83%. MIVB slaagde er dan ook in om haar social community te betrekken zoals nooit tevoren: Meer dan de helft van de Brusselaars (56%) werden bereikt door een bericht op social media, zonder paid media te gebruiken.
36% van de inwoners van Brussels hadden een interactie met de campagne: 6% heeft een post geliked of gedeeld op social media, 21% sprak over de campagne met vrienden of familie en 9% deed beiden. Dit betekent dat 64% van de mensen die bereikt werden door de campagne ook geactiveerd werden door de campagne. Het objectief werd ruimschoots overtroffen.
De campagne slaagde er ook in om een positief sentiment rond de MIVB te ontwikkelen op social media. Het sentiment was positief op alle kanalen van de MIVB tijdens de campagne en was zelfs positief tijdens de volledige maanden (juni - juli) van de campagne op Facebook. Daarenboven genereerde de campagne nooit gezien PR: MIVB's peers Transport for London en RATP leenden het idee en de (internationale) pers berichtte uitvoerig over de campagne.
Nog belangrijker, na de campagne overwoog 71% (consideration) van de inwoners van Brussel en de rand de diensten van de MIVB te gebruiken, wat 5% boven het ambitieuze objectief lag en 12% hoger dan de laatste meting voor de campagne.
De campagne en activaties verbeterden de klantenervaring, wat er vervolgens ook toe bijdroeg dat de MIVB geen daling zag in gebruik in tegenstelling tot andere jaren.
Door de campagne behaalde MIVB haar beste campagne-evaluatie ooit en verdiende € 242.542 gratis earned media wat zich vertaalde in het vermijden van een belangrijke out-of-pocket investering.
|