Zoveel is duidelijk - bpost bank | Effie case 2018

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


bpost bank - Zoveel is duidelijk

Zoveel is duidelijk

Bronze Effie
bpost bank - DDB Brussels
Banking

bpost bank - Zoveel is duidelijk

Zoveel is duidelijk

Bronze Effie
bpost bank - DDB Brussels
Banking

1. MARKSITUATIE

Als het 'zekere' bpost bank in '14 plots door de macro-financiële context wordt ingehaald, moest de bank zichzelf letterlijk heruitvinden. Deze lange termijn case toont aan hoe het merk en de communicatie een bepalende rol hebben gespeeld in de transformatie van de bank. De bank claimde een unieke positionering rond 'duidelijkheid' om succesvol nieuwe producten als beleggingen en kredieten in de markt te zetten. De aanpak was bovendien ook efficiënt want de resultaten werden behaald met een budget dat een kwart lager lag dan de voorgaande jaren.

2. OBJECTIEVEN

De uitdaging
bpost bank als bank én merk transformeren van 'zekere spaarbank' tot 'moderne full bank' in amper 3 jaar

Het consumenteninzicht
Onze doelgroep snakt naar duidelijke taal rond geld en financiën

Ze voelen zich onbegrepen bij de meeste banken - zowel de grootbanken als de specialisten -die vooral inzetten op productinnovaties (investeringsproducten) en dienstverlening (gesofisticeerde digitale tools) om tegelijkertijd hun netwerk drastisch te rationaliseren.

3. STRATEGIE

Het strategisch kernidee
Wij bekijken de zaken niet te eenvoudig, de rest maakt het net nodeloos ingewikkeld

Zoals bij Volvo de one word equity 'veiligheid' is, wordt bij bpost bank de one word equity 'duidelijkheid'. Dit ene richtinggevende woord slaat de brug tussen de essentie van de bank en de motivaties van de klant. 'Duidelijkheid' bepaalt vanaf dat moment alles wat bpost bank doet en zegt. Met 'duidelijkheid' claimt bpost bank meteen haar eigen categorie. Een categorie van no-nonsense bankieren op een faire manier, dichtbij de leefwereld van de doelgroep.

De uitvoering van de strategie

  1. Menselijke taal en duidelijke USP's
    Vanaf 2015 wordt ingewikkeld jargon geweerd en wordt er gewerkt met eenvoudig te begrijpen claims als 'de bankkaart die je terugbetaalt' en 'als het duidelijk uitgelegd wordt, kan iedereen beleggen'.

  2. De kracht van metaforen
    De product-USP's worden steeds zo duidelijk mogelijk gebracht door het gebruik van metaforen. In print gebruiken we hiervoor in het oog springende objecten met een twist. In tv-spots herkenbare situaties buiten de klassieke bankwereld die de complexe materie toch op een duidelijke, menselijke manier communiceren.

  3. Rustgevende eenvoud
    Er wordt een nieuwe visuele huisstijl uitgewerkt die een einde maakt aan de grote verscheidenheid die de communicatie van bpost bank tot hiertoe kenmerkte.
    Vanaf '15 wordt die nieuwe huisstijl 360° geïmplementeerd in alle paid én owned touchpoints: de kenmerkende blauwe tint wordt sterker

4. RESULTATEN

Dankzij de duidelijke én efficiënte merkaanpak, loopt bpost bank in '17 voor op alle business en merkdoelstellingen die vastgelegd waren voor '20.

Doelstelling: spontane merkbekendheid december '17 ≥ 14,4%
Resultaat: spontane merkbekendheid december '17 = 18%

Doelstelling: productbekendheid 'leningen' in december '17 ≥ 27,5%
Resultaat: productbekendheid 'leningen' in december '17 ≥ 27,9%

Doelstelling: productbekendheid 'beleggingen' in december '17 ≥ 33%
Resultaat: productbekendheid 'beleggingen' in december '17 ≥ 44,8%

Doelstelling: de negatieve NPS-score ombuigen naar een positieve (>0) score eind '17.
Resultaat: de NPS score evolueerde van -11 eind '14 naar +4 eind '17.

CLIENT
bpost bank
Thierry Ballas

Thierry studied Applied Economic Sciences at the ULB and continued his education by following a number of executive training courses at Insead. Being born (literally) in an advertising agency and growing up in the family business - Nova Vision - he started his career in 1998 at Mercedes-Benz Belgium where he launched the CRM and digital communication department. He later became the Marketing Communication Manager for the Chrysler, Jeep and Dodge brands.

In 2005, he joined l'Oréal to work on strategic launches like Men Expert and Elsève Nutrigloss. Four years later he became Head of CRM, Marketing Communication and Segment Manager for Toyota & Lexus.

Finally, in 2014, he joined bpost bank as Head of Marketing Communication and Brand Manager, with a special focus on the brand's repositioning, improving the digital presence of bpost bank on the Belgian banking scene and developing the internal company values.

bpost bank - Thierry Ballas

AGENCY
DDB Brussels
Philippe Gerin

After graduating from the Belgian Advertising School, Philippe started out as a strategic planner at Publicis Brussels to gather experience in the FMCG, automotive and financial sectors.

In 2016 he joined the DDB Brussels where he manages brand and campaign strategies for clients such as bpost bank & Volkswagen together with a team of dedicated specialists.

DDB Brussels  - Philippe Gerin