Sluiten

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Centrum ter Preventie van Zelfdoding: Would you answer this suicide call?

Would you answer this suicide call?

Silver Effie
Centrum ter Preventie van Zelfdoding - Ogilvy Belgium

Centrum ter Preventie van Zelfdoding: Would you answer this suicide call?

Would you answer this suicide call?

Silver Effie
Centrum ter Preventie van Zelfdoding - Ogilvy Belgium

1. MARKTSITUATIE

In 2013 telde het Centrum ter Preventie van Zelfdoding 80 vrijwilligers die de Zelfmoordlijn 1813 bemannen. Die vrijwilligers beantwoorden op 1 jaar zo'n 11.000 oproepen. Maar door onderbezetting blijven duizenden oproepen onbeantwoord…

Er moesten dus dringend nieuwe kandidaat-vrijwilligers gevonden worden. De kandidaten moeten tijd hebben, de nodige durf en moed, en confronterende gesprekken aan willen gaan. Het zijn profielen die welkom zijn bij tientallen organisaties in Vlaanderen.

Het probleem voor Zelfmoordlijn 1813 is echter één van de belangrijkste drivers voor vrijwilligers afwezig was: sociaal contact. Vrijwilligers voor de zelfmoordlijn moeten zich namelijk discreet én volledig anoniem van hun taak kwijten… Een zoektocht naar 'spelden' in de hooiberg.

Naar boven
Naar boven

2. DOELSTELLINGEN

Er waren eind 2014 80 vrijwilligers actief. In een normaal jaar haken er ongeveer 15 vrijwilligers af en komen er 25 bij. Een ambitieuze rekruteringscampagne voor Zelfmoordlijn 1813 was nodig gezien de structurele onderbezetting. Om meer mensen te kunnen helpen was de doelstelling van de rekruteringscampagne 30 nieuwe opgeleide vrijwilliger extra te kunnen inzetten vanaf 2015.

Omdat slechts een beperkt aantal kandidaten die zich aanmelden als kandidaat-vrijwilliger ook effectief aan de opleiding mogen startten, moesten er zich 250 kandidaat-vrijwilligers ('leads') aanmelden.

Naar boven

3. CREATIEVE STRATEGIE

De potentiële Zelfmoordlijn 1813-vrijwilligers moeten zelf een maatschappelijk roeping ontdekken om vrijwilliger te worden. We vertaalden dit in een creatief idee dat én veel mensen kon bereiken (de 'hooiberg') én een aantal daarvan de Zelfmoordlijn-vrijwilliger in zichzelf deed ontdekken (de 'spelden').

We voerden een sociaal experiment uit dat het belang van de Zelfmoordlijn 1813 uitlegt, maar ook aantoont dat slechts enkelen zich geroepen voelen om ook effectief tot actie over te gaan. Het experiment vormt een eerste noodzakelijke test die wordt gedaan om potentiële vrijwilligers binnen het juiste profiel te filteren. Door het experiment te filmen konden we potentieel meer mensen bereiken.

Naar boven

4. MEDIASTRATEGIE

We kozen voor een geïntegreerde Paid-Owned-Earned media aanpak. Een video werd online gelanceerd en voornamelijk via mediarelaties (PR) verspreid. We gebruikten de Werelddag Suïcidepreventie en recente statistieken rond zelfmoord in Vlaanderen om de relevantie voor journalisten en online influencers te verhogen. Met een beperkt mediabudget ondersteunden we de video met YouTube Ads.

Naar boven

5. RESULTATEN

Het experiment en de oproep voor nieuwe kandidaat-vrijwilligers werd besproken in alle belangrijke media, en op sociale netwerken.

In totaal stelden 585 mensen zich kandidaat-vrijwiliger ('leads'). De communicatiedoelstelling van 250 kandidaten werd met 134% overschreden (kwantiteit).

Uiteindelijk konden er 64 nieuwe actieve vrijwilligers bijgekomen, waarmee de commerciële doelstelling
(30 vrijwilligers) met 110% overschreden werd (kwaliteit).

Een wetenschappelijke studie toonde aan dat de nieuw opgeleide vrijwilligers van Zelfmoordlijn 1813 in totaal 9194 extra oproepen kunnen beantwoorden, en zo 203 zelfmoordpogingen en 33 zelfdodingen kunnen vermijden in Vlaanderen.

Naar boven

CLIENT
Centrum ter Preventie van Zelfdoding
Kirsten Pauwels (°1979)

Na een opleiding tot criminologe en bijkomende master in comparative European social studies, start Kirsten haar carrière als medewerker in een project ter ondersteuning van gedetineerden na hun vrijlating.

Hierna werkt ze een aantal jaar als patiëntenvertrouwenspersoon in een Nederlandse instelling voor geestelijke gezondheidszorg, waarna ze in 2008 de preventie van zelfdoding in stapt. In het kader van het Vlaams actieplan suïcidepreventie werkt Kirsten eerst als coördinator van de locoregionale uitvoering van dit plan in Oost-Vlaanderen.

In 2012 maakt ze de stap naar het Centrum ter Preventie van Zelfdoding. Als directeur staat ze onder andere mee in voor het beleid van de Zelfmoordlijn 1813. Daarnaast is ze ook bestuurder bij het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie.

Centrum ter Preventie van Zelfdoding - Kirsten Pauwels

AGENCY
Ogilvy Belgium
Tomas Sweertvaegher (°1979)

Tomas heeft een Master in Handelswetenschappen (EHSAL) en ook in Internationale Relaties (Kuleuven). Na zijn studies start hij als medewerker in de Kamer maar wordt al snel woordvoerder in de Federale regering.

In 2007 start hij bij Ogilvy Brussels en wordt hij na een tijdje Reputation Director en leidt hij ook Social@Ogilvy. Hij bedenkt strategieën voor merken zoals Nestlé, Ford, Ferrero, Europese Parlement, Europese Commissie, WWF, Hard Rock Café en voor de Vlaamse Regering.

Nu leidt hij als Strategy Director het strategische team bij Ogilvy Brussel.

Ogilvy Belgium - Tomas Sweertvaegher

Naar boven