1. MARKTSITUATIE
Tropicana is een 100% puur sap (NFC: Not From Concentrate) dat gekoeld bewaard wordt.
Tropicana heeft een superieure smaak ('taste leadership') omdat het in tegenstelling tot sap op basis van sapconcentraat (FC: From Concentrate) niet uitgekookt en aangelengd wordt met water.
Binnen de Juices markt vinden we 2 segmenten:
Segment gekoelde NFC-sappen
- Private Label won snel aan belang: van 20% in 2007 naar 40% volume share in 2012
- Tropicana was in 2012 het grootste NFC merk-sap met 40% volume share,
gevolgd door Materne met 15% volume share en Innocent
Segment niet gekoelde FC-sappen
- Private Label speelde een dominante rol met meer dan 60% qua volume
- In 2012 was Minute Maid het grootste merk, gevolgd door Appelsientje, Granini en Looza
Sinds 2008 is de rek uit het NFC-segment met een vertraagde groei en een sterke opgang van Private Labels.
Het grote prijsverschil tussen Tropicana en Private Labels. NFC & FC sappen bleef in 2012 belangrijk.
Tropicana was 2 tot 3x duurder dan FC-sappen. Private Label NFC sappen waren gemiddeld 1 euro goedkoper dan Tropicana.
De media investeringen werden gedomineerd door de FC-merken Minute Maid, Appelsientje & Granini.
Zo'n 90% van de media-investeringen in de sappenmarkt waren van FC-merken in 2012.
Bovendien gebruikten al deze merken visuele cues (boomgaard, zon, ontbijt,...) om de consument te overtuigen dat zij net als de NFC-sappen ook een superieure smaak hadden.
De mediadruk van FC merken rendeerde: ondanks het feit dat in een blindtest slecht 13% van de respondenten Minute Maid verkoos boven Tropicana, scoorde het concentraatsap
Minute Maid toch hoger dan Tropicana op de imagoparameters 'high quality' en 'great taste'. Dit sterk imago is historisch opgebouwd door communicatie en
dominante aanwezigheid in het niet gekoelde sappen rayon.
De marketing-dynamiek in het FC segment en het slechte economische klimaat maakte dat consumenten FC steeds meer gingen beschouwen als een 'good enough' alternatief
voor het duurdere NFC-sap.
In 2012 zagen we een belangrijke verschuiving van NFC naar FC: maar liefst 1,377 miljoen liter ging verloren.
Ter herinnering: het totale verkochte volume NFC-sap bedroeg 17,3 miljoen liter in 2012.
|