1. MARKTSITUATIE
Neckermann is de grootste touroperator van het land. Via zijn exclusieve distributie (92 vakantiewinkels, website en contact-center)
biedt Neckermann via een gesloten distributie systeem georganiseerde reizen aan, veelal naar zonnige bestemmingen.
Het gaat hier om een kortlopende campagne met een nieuw creatief concept dat gelanceerd is in mei 2013 en loopt tot en met februari 2014.
De bewezen resultaten hebben ook betrekking op deze periode van 10 maanden.
De campagne verliep over 3 waves in Noord en Zuid met volgende verdeling naar mediatypes:
- Radio 50%
- TV 18%
- Print 5%
- DM 12%
- Online 15%
De georganiseerde reizen vormen een krimpende markt binnen de totale reissector.
Tussen 2010 en 2013 daalde het totaal aantal reizigers via
touroperators in België met 20%
tot een niveau van ± 2.5 miljoen per jaar.
De touroperators kan je qua positionering opsplitsen in 2 groepen:
- de merken die kwalitatieve meerwaarde willen creëren door beleving en comfort centraal te stellen
- de merken die prijs als belangrijkste verkoopsargument hanteren
In zijn ambitie om als marktleider iedereen te bedienen zat Neckermann de laatste jaren een beetje gekneld tussen het prijsdiscours enerzijds en het belevingsdiscours
anderzijds (cfr. proximiteitsanalyse Google Search). Uit een onderzoek van Web Shop Awards 2012 bleek bovendien dat Neckermann op het vlak van 'price competiveness'
systematisch moest onderdoen voor de kleinere concurrenten Sunjets en Sunweb. Terwijl een scherpe prijspositionering precies het historisch merkterritorium van Neckermann is.
|