2. DOELSTELLINGEN
COMMERCIËLE DOELSTELLINGEN & RESULTATEN
Marktaandeel winnen
De allerbelangrijkste doelstelling was met de nieuwe positionering marktaandeel terug te winnen van Nostalgie en terug op niveau te brengen van vóór de terugval van maart 2011.
Nieuwe luisteraars bereiken en bestaande luisteraars behouden
De nieuwe positionering moet enerzijds de huidige achterban behouden, maar anderzijds ook méér luisteraars aantrekken door de communicatie van de nieuwe propositie.
Doelstelling |
Situatie 2009-2012 |
Doel |
Resultaat 2012-2013 |
Algemeen marktaandeel (12+) |
6,6% |
7,5% |
7,9% |
Marktaandeel 30-49 |
9,4% |
11,0% |
11,1% |
Nieuwe luisteraars aantrekken |
355.00 |
380.000 |
393.000 |
Marktaandeel Office zender verhogen (30-49 op het werk) |
10,3% |
12,0% |
12,2% |
GEDRAGSDOELSTELLINGEN & RESULTATEN
Switchgedrag verminderen en luisterduur verhogen
JOE is voor de luisteraar vaak de tweede zender en heeft daardoor te kampen met een verhoogd switchgedrag. Complementair aan minder switchen wilde JOE de luisterduur nog verder verhogen.
Doelstelling |
Situatie 2009-2012 |
Doel |
Resultaat 2012-2013 |
Switchgedrag exclusieve
luisteraars verhogen |
18,0% |
22,0% |
21,7% |
Luisterduur doelgroep |
224 min. |
245 min. |
248 min. |
Communicatiedoelstellingen
& RESULTATEN
De muzikale identiteit versterken bij de luisteraar
JOE fm wil zich profileren als de zender voor luisteraars die graag de grootste hits aller tijden horen.
Identificatie en participatie van de luisteraar versterken
De participatie van de luisteraar is sinds 2009 een belangrijke waarde in de merkbeleving en de muzikale identiteit van JOE. In de nieuwe propositie moest die participatie een nog belangrijker element worden.
De likeability en luisterintentie versterken
En tot slot wil JOE de algemene houding van het brede publiek tov de zender en haar communicatie verhogen, om zo het wervende karakter van de campagnes kracht bij te zetten.
Doelstelling |
Situatie |
Doel |
Resultaat |
Muzikale identiteit versterken |
36% |
40% |
45% |
Participatie luisteraars |
27% |
35% |
45% |
Identificatie met de zender |
43% |
50% |
50% |
Likeability van de zender |
5,5/10 |
6,0/10 |
6,0/10 |
Likeability van de communicatie |
6,3/10 |
6,5/10 |
6,6/10 |
Luisterintentie na afloop vd campagnes |
27% |
35% |
36% |
FINANCIËLE DOELSTELLINGEN & RESULTATEN
Het was ook belangrijk om als commerciële zender het vertrouwen van de adverteerders te kunnen behouden en zelfs te versterken.
Doel: Financiële groei realiseren van 2% tussen 2012 en 2013
Resultaat: De adverteerder behoudt dus meer dan zijn vertrouwen in JOE, ook na de nieuwe positionering.
DOELGROEP & INSIGHTS
De kerndoelgroep van JOE fm is 30-49. Dit is ook de doelgroep waarmee JOE fm een commerciële meerwaarde betekent op de radiomarkt. De gemiddelde JOE luisteraar is 41 jaar oud maar voelt zich nog jonger. |