5. RESULTATEN
Uit onderzoek blijkt dat deze creatieve strategie haar vruchten afwierp, want in die 10 jaar zaten we altijd boven het gemiddelde. De likeability van onze spots was 6,8 tov 6,1 van de markt. Ook op herinnering scoorden we een pak beter dan het marktgemiddelde: 62% tov 43%. Bij de attributiescore zien we zelfs nog een groter verschil tov de gemiddelden. Daar scoort een gemiddelde spot 40% op attributie en Devos Lemmens zelfs meer dan het dubbele: 81%. Hiermee bewijzen we dat de creatieve strategie werkt, dat de mensen de spots onmiddellijk konden toewijzen en dat ze zich de spots bleven herinneren.
De impact op de merkwaarden was enorm. Ten eerste wilden we plezier aan tafel brengen. We zijn een merk dat centraal wil staan in de ambiance die rond tafel gemaakt wordt. Uit onderzoek blijkt dat onze radiosaga haar effect niet gemist heeft, want de merkwaarde 'sympathiek' steeg van 22,3% in 2004 naar maar liefst 75,3% in 2012. We wilden ook een merk van het volk zijn. Daarom was onze humor niet elitair, maar net populair. De merkwaarde 'populair' steeg van 50,1% in 2004 naar 75,3% in 2012. Dit terwijl de merkwaarde 'voor de elite' daalde van 85,5% in 2004 naar 8,1% in 2012.
We tapten in op de typische Belgische gezelligheid. Maar het was belangrijk voor ons dat we dit domein voor ons claimden en geen enkel ander merk onze plek kon innemen. We slaagden erin want meer dan 70,1% vindt ons een uniek merk terwijl dit in 1996 maar 50,7% was.
Door 10 jaar lang consistent te communiceren op radio als hoofdmedium, met hetzelfde radioconcept en dezelfde merkstrategie zijn we erin geslaagd om een sterk en succesvol merk te bouwen. Toch zijn we steeds blijven verrassen met creativiteit en humor waardoor we onze merkessentie 'plezier aan tafel' echt tot leven hebben gebracht en dit domein volledig hebben veroverd.
De kern van het succes kunnen we toeschrijven aan de doordachte communicatiestrategie waar durf, consistentie en creativiteit de basispijlers van het succes zijn. Wij zijn alvast klaar om weer 10 jaar verder te bouwen aan het succes van Devos Lemmens.
|