3. CREATIEVE STRATEGIE
De creatieve strategie steunt op 2 pijlers:
- Anders zijn dan de klassieke aanpak in de sector (frisser, sympathieker, menselijker)
- Relevanter zijn dan de klassieke aanpak in de sector (niet het ziekenhuis,
maar de verpleegkundige is hoofdrolspeler)
De campagne verliep in 2 fasen:
In Fase I een meer imagogerichte fase, om de nieuwe positionering bekend te maken bij de doelgroep (zaaien)
1.1 Advertenties in de klassieke vacaturemedia
Deze advertenties leggen de klemtoon op het menselijke aspect. Verpleegkundigen geriatrie maken elke vrijdag soep, samen met de patiënten, als deel van de therapie. Daarom was de invalshoek van de advertentie: 'Ben jij een verpleegkundige met een goed recept voor groentensoep?'.
1.2 Radio
Ook hier stod het menselijk apspect in de kijker. We horen 2 mensen die een gezellig praatje slaan, over koetjes en kalfjes. Op het einde van het gesprek zegt één van hen: 'Laat uw broek eens zakken'
(voor een spuitje) en 'Uw bloeddruk is okee'. Eén van hen is dus de verpleegkundige die - op menselijke wijze - zijn job doet.
In Fase II een meer persoonlijke one-to-one aanpak om op basis van de nieuwe positionering te recruteren (oogsten)
2.1 Huis-aan-huis brief in Halle en omstreken
Boodschap: 'Als u ooit naar het ziekenhuis moet, is de kans groot dat u in RZSMH belandt. Zorg dat u in goede handen bent: als u een goede verpleegkundige kent, geef zijn naam door'.
2.2 Member-gets-member via het eigen personeel
Boodschap: 'Heb jij vrienden of familie die ook verpleegkundige zijn? Geef hun namen door'.
Incentive: 'Tekenen zij een contract? Ga dan gratis op citytrip. Want als er iemand bijkomt, kan jij meer vakantie nemen'. (what's in it for me)
2.3 Jobbeurzen studenten (Sint-Niklaas, Brussel, Aalst)
De uitdaging was dus om eruit te springen.
Aanpak: aan de ingang van de beurs en in de wandelgangen plaatsten we richtingaanwijzers naar 'Rome', 'Barcelona' en 'Athene'. Deze bordjes wezen de weg naar de RZSMH-stand. De stand zelf was ingericht als reisbureau, met de medewerkers van HR verkleed als airhostess.
Boodschap: "als hoeksteen van RZSMH moet je hard werken. Neem daarom eerst nog eens lekker vakantie: teken je contract en vertrek op citytrip". Deze boodschap werd door de studenten ervaren als eerlijk, relevant en erg "what's in it for me".
2.4 Brief naar ex-medewerkers, die minder dan 1 jaar geleden RZSMH verlieten
Ex-medewerkers hebben immers vaak heimwee naar hun vorig werk. De boodschap is opnieuw heel menselijk: 'uw ex-collega's missen u. Als u graag terugkomt naar RZSMH, dan bent u van harte welkom'.
2.5 LinkedIn
Een e-mail boodschap naar 934 verpleegkundigen op het LinkedIn netwerk.
|