Maes, een Belgisch pilsbier met karakterGold Effie |
Maes, een Belgisch pilsbier met karakterGold Effie |
1. MARKTSITUATIEDe pilsmarkt is sinds 2002 een dalende markt met gemiddeld bijna -2% per jaar. Deze achteruitgang is te wijten aan de daling in het ontrade kanaal (de horeca). Het off-trade kanaal (food-distributie) daarentegen wint licht, maar ruim onvoldoende om de on-trade daling te compenseren. De achteruitgang van Maes is drastisch groter dan die van de markt. Een deel valt te verklaren door het grotere aandeel van Maes in on-trade dan off-trade. Maar de belangrijkste verklaring is het systematische verlies in het off-trade kanaal. Het marktaandeel van Maes in dit kanaal kende een negatieve trend die zich gedurende 25 jaar aftekende. Om deze trend om te buigen besluit Maes in mei 2009 om een ommekeer in te zetten met de lancering van een nieuw bier, een nieuwe verpakking én een nieuwe communicatie-aanpak. Deze Maes Effie case behandelt enkel het off-tradekanaal (food-distributie), want communicatie heeft enkel meetbare impact op de verkoop in dit kanaal. |
2. DOELSTELLINGENCommercieel
Communicatie
|
3. CREATIEVE STRATEGIEDe brand attitude moest een belangrijk onderdeel zijn van de campagne om aan het merk bouwen
Deze guidelines vertalen zich zowel in de eerste fase (brand credentials) als in de tweede (trial). De brand credentials campagne had tot doel het bier te heroïseren. De key visual introduceert de nieuwe fles en het nieuwe bier dat letterlijk uit de fles spat, als symbool van de kracht van het nieuwe bier. Deze visual moest appetite appeal combineren met een gevoel van trots en zelfvertrouwen. De trial campagnes maken van Maes een actief merk dat haar woorden omzet in daden. Met de 'Blik met een boodschap' activatie gingen we actief op zoek naar de sociale consensus. Bij deze actie hadden we 50.000 packs voorzien met vier blikken Maes. |
4. MEDIASTRATEGIEAls primair medium voor Maes werd gekozen voor outdoor. Dit medium, aangevuld met reuzeaffiches, liet ons toe om prominent in het straatbeeld aanwezig te zijn en vol zelfvertrouwen te spreken. Radio werd ingeschakeld om het verhaal van Maes meer in detail uit te leggen Maar klassieke media maakt maar een beperkt deel uit van de mediamix. Zoals hoger beschreven wil Maes een merk zijn dat 'doet' eerder dan 'zegt'. Vandaar dat een groot deel van de middelen ingezet werden om naar de consument toe te gaan en in interactie te treden. De acties leverden het perfecte bewijs van waar Maes voor staat en waren bijgevolg enorm imagobouwend. Om de acties te ondersteunen werd een creatieve mediadeal gesloten met VMMa en IP. Het was telkens een mix van redactionele content en commerciële ruimte. Naast 'paid' media werd hard gewerkt op 'earned' media (PR, blogs, social media...). Het hoge 'buzz'-gehalte van de lancering en de acties gaf de opportuniteit om enerzijds redactionele aandacht te verkrijgen in de media en anderzijds opgepikt te worden door consumenten die de boodschap voor ons via hun blogs, fora en social media gingen 'seeden'. |
5. RESULTATENCommercieel Vanaf het moment van de herlancering zijn er consequent hogere scores dan het ambitieuze objectief. Het gemiddelde marktaandeel na de herlancering bedraagt 8,3%! Gedurende de laatste periodes van 2009 haalt Maes zelfs aandelen van boven de 8,5%, oftewel 2% hoger dan het moment voor de campagne. Communicatie
|
CLIENT
|
|
Nicolas Lambert, Marketing Director van Brouwerij Alken-Maes (Groep Heineken), is een gelukkige dertiger. Met een diploma van de FUCAM heeft hij de afgelopen zestien jaar zijn professionele marketingsporen verdiend bij groepen als AB Inbev, Unilever, en nu Heineken. Hij heeft in België gewerkt, maar vervulde ook Europese functies vanuit Londen en Rotterdam. In 2007 vervoegde hij de Brouwerij Alken-Maes (indertijd onderdeel van de Group Scottish & Newcastle, later van Heineken) als Marketing Director. Hij kreeg er enkele belangrijke uitdagingen voorgeschoteld waaronder het verbeteren van het imago van het merk Maes. |
|
AGENCY
|
|
Bert is Strategic director bij TBWA Brussels sinds 2003. Na zijn studies Sociologie aan de KUL ging hij aan de slag als marktonderzoeker. Bij het Gemeentekrediet (nu Dexia) kreeg hij het reclamevirus te pakken en in 1999 besliste hij over te stappen naar Duval Guillaume als Strategic Planner. Enkele Effie's later leek te tijd rijp om een nieuw verhaal te schrijven bij TBWA. Daar steekt hij al zijn energie in het uitbouwen van sterke merken zoals Eurostar (Grand Effie 2009), en meer recentelijk Maes. |