Sluiten

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Lotus Speculoospasta, daar zit liefde in

Lotus Speculoospasta,
daar zit liefde in

Bronze Effie
Lotus Bakeries &
Duval Guillaume Brussels
Consumer Goods Food - Short Term

Lotus Speculoospasta, daar zit liefde in

Lotus Speculoospasta,
daar zit liefde in

Bronze Effie
Lotus Bakeries &
Duval Guillaume Brussels
Consumer Goods Food - Short Term

1. MARKTSITUATIE

De introductie van Lotus Speculoospasta in februari 2008 in België verliep zeer succesvol.
Lotus wou dat succes bestendigen.

Naar boven

2. DOELSTELLINGEN

Commercieel

  1. In (oktober-november) 2008: de hype consolideren in het Noorden, het product lanceren in het Zuiden (volume index 150).
  2. In 2009: het verworven verkoopsvolume bestendigen.
  3. In 2009: de userbase versterken door de aankoopfrequentie op te drijven (index 110)
    en het volume per aankoop te verhogen (index 110).

Communicatie

  1. Het merkimago van Lotus versterken doorheen elke productcommunicatie uiting.
  2. Hoog scoren op likeability en attributie.
Naar boven

3. STRATEGIE

1. Communicatie
Dmv. een communicatieplatform één sterk koepelmerk opbouwen vanuit de productsegmenten. Geen categorie communicatie over het gamma, maar wel telkens een campagne in de diepte over een bepaald product.

2. Media/communicatiemiddelen
Nationale tv-campagn.

3. Creatie
Het concept van de campagne vertrekt vanuit het consumenteninzicht dat mensen lekkere dingen willen delen met wie ze graag zien. Dat werd vertaald in de campagnelijn: “Liefde geven is liefde krijgen.

Naar boven

4. RESULTATEN

Commercieel

  1. De campagne (oktober-november 2008) slaagde erin het verkoopvolume in het noorden nog te verhogen (index tov objectief 109). In het zuiden verkocht Lotus 79% meer volume ten opzichte van de periode voor de campagne (index tov objectief 119).
  2. De campagne van 2009 is er niet alleen in geslaagd om het verkoopvolume te bestendigen, de campagne slaagde er zelfs in de verkoop in 2009 nog een extra duwtje te geven (index tov objectief 104).
  3. Deze campagne zorgde ervoor dat de verkoopcijfers in 2009 op peil bleven dankzij een verhoging van de aankoopfrequentie (index 118 tov 2008) en een stijging van het volume per aankoop (index 113 tov 2008).

Communicatie

  1. Met betrekking tot het merkimago heeft Lotus een sterke vooruitgang geboekt op de drie belangrijkste criteria. Sterker nog, Lotus scoort op alle criteria beter.
  2. De campagne scoort algemeen beter dan andere campagnes binnen de categorie;
    de impactresultaten hebben dus bijgedragen tot het succes van deze campagne en versterken daarmee op hun beurt Lotus als koepelmerk.
Naar boven

CLIENT
Lotus Bakeries
Ignace Heyman (°04/02/70)

Ignace Heyman haalde zijn diploma Handelsingenieur aan de KU Leuven
en voegde daar nog een diploma Handels- en Bedrijfseconomisch ingenieur (University of Glasgow en KU Leuven) en een MBA aan de University of Stellenbosch (Zuid-Afrika) aan toe. Hij startte zijn carrière bij Procter & Gamble als assistant brand manager op oa. Punica en Pamper. Daarna werd hij brand marketing manager bij PAB (Panzani-Amora-Blédina) Benelux alvorens naar Reckit Benchiser over te stappen. Daar was hij Group Brand Manager voor België en vervolgens Category Manager in Parijs. Sinds 2008 is hij bij Lotus Bakeries aan de slag als Marketing Director Belgium. Hij is getrouwd en heeft 3 kinderen.

Ignace Heyman

AGENCY
Duval Guillaume Brussels
Isabel Peeters (°04/08/64)

Isabel Peeters heeft een opleiding in communicatie en marketing management. Ze startte als junior account manager bij DMB&B (Masterfoods & Mobil) en werktte vijf jaar met Guillaume Van der Stighelen bij Y&R (VTM, Crédit Communal, National Lottery, Leo... Ze begon bij Duval Guillaume bij de opstart als managing partner. Ze is de motor achter sommige van de meest succesvolle campagnes van de afgelopen jaren (Dexia, Axion, Adecco, Telenet, De Lijn...) dankzij haar goed gevoel voor efficiente creativiteit. Ze heeft 2 dochters en 1 zoon.

Isabel Peeters