3. CREATIEVE STRATEGIE
Een juiste, onderscheidende propositie: Puur over gewichtsverlies communiceren is communiceren voor de categorie.
Ook met crashdiëten of maaltijdvervangers raak je immers kilo’s kwijt.
Weight Watchers heeft echter een zeer relevante USP: met de Weight Watchers-methode blijven de kilo’s ook op lange termijn weg.
Dit is waar voor Weight Watchers als dienst, is relevant voor de consument, en is onderscheidend binnen de sector.
Speel ze kwijt, voor altijd
Om aan de verwachtingen te voldoen, moest onze campagne drie dingen doen:
- Vrouwen aanspreken op een voor hen herkenbare manier en tone of voice en activeren
- Relevant zijn voor de doelgroep
- Opvallen tussen de concurrentie
Fase 1 (najaar 2007): diëten = jojo
In de eerste fase van de campagne gaan we de nieuwe insteek installeren.
We gaan zeer letterlijk de nadruk leggen op het grootste gevaar bij de meeste diëten, het jojo-effect.
Headline: ‘Het jojo effect van de meeste diëten beu?’
Het model in de visual lijkt een hulpeloos slachtoffer van het jojo-effect van diëten.
Door Weight Watchers neemt ze haar lot weer in eigen handen. Immers, ‘Speel ze kwijt, voor altijd’.
De toon van de spotjes is uitgesproken vrouwelijk en met de nodige humor én steeds met een duidelijke call to action.
Fase2 (2008): diëten = honger
De tweede fase van de campagne gaat verder in op dat andere probleem bij diëten: je hebt honger. Headline: ‘Het hongergevoel bij de meeste diëten beu?’
Diezelfde boodschap werd doorheen het hele jaar herhaald, maar steeds met een variatie op de invulling. Het centrale thema in deze reeks van communicatie waren voedingsmiddelen die je tot verzadiging kan eten als je de Weight Watchers-methode volgt, zodat er van honger geen sprake kan zijn. Deze voedingsmiddelen maakten telkens deel uit van de visuals. Bij de meeste diëten heb je immers zoveel honger, dat je overal eten gaat zien. We kozen bovendien voor die voedingsmiddelen waarvan het grote publiek denkt dat ze notoire dikmakers en dus te mijden zijn.
Ook deze communicatie werd steeds afgetekend met ‘Speel ze kwijt, voor altijd’ . |