1. MARKTSITUATIE
Autoruiten zijn in de ogen van de doorsnee consument een saai en non-sexy product. Een bestuurder krijgt gemiddeld maar 1 keer om de 7 jaar glasbreuk. De betrokkenheid van de doorsnee Belg met een autoruit is vrijwel nihil. Daarenboven is slechts 40% van de bestuurders verzekerd tegen glasbreuk.
De markt is op lange termijn stabiel en wordt voor 90% (bron: Econometrisch Model) bepaald door externe factoren die we niet kunnen beïnvloeden, maar die we wel opvolgen (evolutie wagenpark, gereden kilometers, extreme temperaturen, toestand wegennet, enzovoort.
De totale markt van personen met glasbreuk wordt onderverdeeld in 2 sub-markten: de do-somethingers, ofwel automobilisten die hun glasschade laten herstellen (58%) en do-nothingers, automobilisten die niets doen aan hun glasschade (42%.
Consumenten met glasbreuk staan snel voor de keuze: hun dealer/garagist contacteren of een beroep doen op een glasspecialist. De automerkendealers blijven de grootste concurrent voor Carglass:
ze zijn groter in omvang, in aantal en hebben grotere mediabudgetten. De concurrerende glasspecialisten zijn vrijwel allemaal lokale spelers met een zeer lage naambekendheid, maar hun aantal stijgt. . |