5. RESULTATEN
Merkbekendheid
De spontane merkbekendheid en de TOM zijn gestegen tot respectievelijk 60% en 32,6%. Neckermann is de enige speler van wie de TOM in stijgende lijn zit.
Enige uitzondering is uiteraard Thomas Cook, dat bij de eerste meting pas gelanceerd werd.
Nochtans hebben ook de andere concurrenten hun reclamebestedingen sterk verhoogd.
Merkimago
Neckermann is er in geslaagd het imago sterk te verbeteren, zowel bij klanten als bij niet-klanten.
Op alle imagoparameters werd een sterke vooruitgang geboekt. Neckermann is de touroperator die bij niet-klanten (het imago bij klanten geeft altijd een positieve vertekening) significant meer geassocieerd wordt als: specialist voor vakanties met kinderen, touroperator met een breed aanbod, touroperator met een goede prijs-kwaliteitverhouding, goedkope touroperator. Neckermann heeft de laagste associatie met: duur.
En dat zonder in te boeten op parameters als betrouwbaarheid, service, kwaliteit...
Traffic & nieuwe klanten
Het aantal nieuwe klanten lag in 2005 28% hoger dan in 2006.
Klantentrouw
De klantentrouw is met minstens 5% gestegen in de doelgroepen die met het CRM-programma bewerkt werden.
Commercieel Resultaat
Het aantal geboekte reizen is substantieel gestegen en de omzet vertoont een parallelle groei.
De resultaten tonen duidelijk aan dat een nieuwe manier van communiceren loont voor Neckermann.
Behalve de communicatie is immers niets ingrijpend veranderd, noch het product (geen nieuwe brochures), noch de prijszetting, noch de distributie (geen nieuwe vakantiewinkels).
De parallelle evolutie van aantal boekingen en omzet toont overigens aan dat de groei niet door meer promoties gerealiseerd werd, maar door betere communicatie.
De kracht van Neckermann is dat het niet op zijn lauweren heeft gerust.
Integendeel: Neckermann heeft zijn communicatiestrategie dynamisch laten evolueren en is blijven investeren in communicatie. Daar plukt Neckermann nu de vruchten van.
|