5. RESULTATEN
Commercieel
Daar waar de AEA (Association of European Airlines) de gemiddelde seat load factor artificieel op niveau tracht te houden door het aantal vluchten te vermin-deren (cut backs)...
Daar waar Virgin-Express de daling van zijn seat load factor artificieel wil tegenhouden door enerzijds het aantal vluchten te verminderen en anderzijds massaal gratis tickets weg te geven en tickets tegen bodemprijzen aan te bieden...
Daar heeft SN met een identieke capaciteit en met een gelijk aantal luchtbewegingen zijn bezettingsgraad gevoelig weten op te drijven met betalende passagiers.
Voor het tweede semester van 2004 tikt SN zelfs af op een seat load factor van 60%.
De stijging van de SN seat load factor leidde tot een reële groei van passagiers (+20,2%) die de dalende Europese trend (-1,8%) niet volgt en procentueel veel groter is dan de aangroei van de passagiers-traffic op Zaventem (+8,1%). Deze reële passagiersgroei leidde dus tot een toename van het marktaandeel op Zaventem met 11,1% waardoor SN weer marktleider op Zaventem werd.
Communicatie
SN is er op korte termijn in geslaagd om als nieuw merk op de markt een dominante plaats op te eisen in de ‘evoked set' van de consument. Het feit dat SN einde 2004 met een gelijkgebleven communicatiedruk de TOM bekendheidscijfers in de luchtvaartsector aanvoert, is belangrijk omdat dit het koopgedrag rechtstreeks beïnvloedt.
Ook de totale spontane merkbekendheid van SN kent een positieve evolutie en haalt einde 2004 het niveau van zijn toen belangrijkste concurrent en inmiddels collega, Virgin Express.
Niettegenstaande de Belgische pers in artikels en uitzendingen het nieuwe Belgische luchtvaartbedrijf consequent voorstelt als de opvolger van Sabena, neemt de merkbekendheid voor het instituut langzaam maar zeker af ten voordele van SN.
|