4. CREATIEVE STRATEGIE
De communicatie van december moest sterk imago ondersteund worden in vergelijking met het jaar voordien.
a) Het thema
Kerst is een magische periode: cadeaus, zorgeloosheid, sneeuw, stille nacht, cocooning, lichtjes.
Alle kerstsymbolen werden gebruikt. Onderstreept in een basisthemalijn "Magisch December" dat we heel consistent als signatuur gebruikt hebben voor alle communicatie van de Nationale Loterij, voor een maximale herkenning en attributie van de communicatie.
b) De campagne-idee
De communicatie moest de hoop/droom op winnen in de verf zetten, de hoop die je koestert vanaf het moment dat je een Lottobulletin valideert en op de trekking wacht.
Geen kersttoeters en bellen, geen expliciete verkoopsargumenten, geen rationele "10 miljoen euro" boodschap. Wèl emotie met wat subtiele humor. De commerciële boodschap, met name de superpotten bedragen, komen maar op het einde van de TV spot.
Met als executionele idee, de afbeelding van het lot in de vorm van een "lichtstraal" dat zich ‘s avonds op een onwillekeurige manier richt op iemand van ons, de winnaar. Iedere week opnieuw, kan het jouw beurt zijn. Het kan ieder van ons overkomen, in onze dagelijkse routine. Gewone mensen. In alle stilte. Dat is het magische.
|