5. RESULTATEN
De doelstellingen voor AXA waren zeer ambitieus omdat de Belg niet de gewoonte heeft zich te richten tot een verzekeringsmakelaar voor het afsluiten van een hypothecair krediet.
De zuiverste manier om het communicatie-effect van de campagne te meten, is het aantal offerte-aanvragen te vergelijken met de aanvragen van de totale markt. Dit betekent immers dat AXA terecht gekomen is op de shortlist van kandidaat-bouwers. Deze toename was spectaculair. De aangroei van het aantal offerte-aanvragen bij AXA in 2002 was in absolute getallen zelfs groter dan de aangroei van alle concurrenten samen. En dat voor een financiële instelling die in 2001 nog een marktaandeel van nauwelijks 5% had. Geen wonder dat de credibiliteit van AXA als kredietverlener evenredig toegenomen is.
AXA is er bovendien in geslaagd om de toegenomen aanvragen om te zetten in contracten. Getuige daarvan zijn de commerciële resultaten die in dezelfde mate toegenomen zijn. En AXA een marktaandeel bezorgd hebben in 2002 van meer dan 9%.
Bovendien is de tweede commerciële doelstelling ook ingevuld: 63% van de gerealiseerde woonkredietdossiers zijn nieuwe AXA-klanten. Wat de klantenbasis van AXA en de mogelijkheden tot cross-selling ten goede zijn gekomen.
Het succes van AXA is niet onopgemerkt voorbijgegaan.
Begin 2003 beginnen alle grote financiële instellingen weer te communiceren rond hypothecair krediet.
|