1. DE MARKETINGSITUATIE
Het product
De winkelketen Brantano verkoopt dames-, heren- en kinderschoenen, sportschoenen en nevenartikelen met associatie naar schoenen en leder. Brantano is de tweede grootste speler op de markt van de schoenendistributie in België, en met zo'n 103 winkelpunten de grootste onder 1 handelsnaam. Brantano is marktleider in sport- en vrijetijdsschoenen. De succesformule: kwaliteitsschoenen voor de hele familie, een brede en uitgebreide keuze, de beste prijs-kwaliteitsverhouding, een lage instapdrempel, makkelijk te bereiken "out of town" en maximale convenience in het winkelpunt.
Marktsituatie
De schoenmarkt is een vrij stabiele markt. Er zijn in de periode 1997-1999 geen belangrijke nieuwe aanbieders verschenen, noch zijn er verdwenen. De ondernemingsstrategieën zijn ongewijzigd gebleven.
Marktvolume
De schoenmarkt stagneert en is zelfs dalend. De bestedingen aan schoenen per huishouden dalen ieder jaar.
Marktstructuur
De schoenmarkt is opgedeeld in 2 segmenten:
- (stads)boetieks: kleine zelfstandigen/familiezaken
- schoenwinkelketens: grote oppervlaktewinkels (periferie en stadsketens)
De omzetgroei per bestaande winkel stagneerde in de jaren 1995-1996, alsook het marktaandeel binnen de ketens en de bezoekpenetratie. De aankooppenetratie daalde eveneens, ondanks alle investeringen op vlak van winkels, collectie, personeel en communicatie. De expansie zou nog wel verder gezet worden, maar kon niet meer aan hetzelfde tempo gebeuren als voorheen. Dus de omzetgroei moest gebeuren door:
- Omzetverhoging in de bestaande winkels (stagnatie opheffen)
- Verhoging marktaandeel (t.o.v. ketens èn boetieks)
- Cross-selling verhogen (binnen de familie)
|