Effie Awards 2020: 19 finalisten
Brussel, 26 oktober 2020 - Na de jureringsdag die plaatsvond op 23 oktober maakt Effie Belgium bekend dat nog 19 cases kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. De winnaars worden op 10 december bekendgemaakt.
De jury selecteerde na hun beraadslaging 19 uit een totaal van 35 cases voor een plek in de finale:
Adverteerder | Case | Categorie | Agency |
Brussels Airport | Op 1-2-3 in Marokko | Gedragscampagne Lang | Allyens |
Delhaize | Back to Life | Merkcampagne | TBWA |
Dreamland | Pak je dromen uit | Merkcampagne | mortierbrigade |
Europabank | De bank die durft | Gedragscampagne Lang | Gutzandglory |
KBC Bank & Verzekering | Turning Your Spare Change Into Investment Money | Gedragscampagne Kort | TBWA |
Kom op tegen Kanker | Instaverliefd | Maatschappelijke impact | FamousGrey |
LIDL | Van hard retailer naar smart retailer | Gedragscampagne Lang | BBDO |
Luminus | Van sympathieke 'challenger' naar geloofwaardige 'accelator' | Merkcampagne | Havas Brussels |
Lunch Garden | Lunch Garden | Gedragscampagne Lang | Wunderman Thompson |
Mediamarkt | Refreshing a brand in a challenging market | Merkcampagne | Wunderman Thompson |
MEGA | Deal with your high energy bill | Merkcampagne | DDB |
Mitsubishi Motors | Gebouwd voor Belgische Wegen | Gedragscampagne Kort | LDV United |
Myfamily | Creating the distance | Gedragscampagne Lang | BBDO |
Neuhaus | The gift of caring | Merkcampagne | WeWantMore Design Studio |
NewB | Campagne de Capitalisation | Maatschappelijke impact / Small is beautiful | Hungry Minds |
State of the Arts | -60% Culture | Maatschappelijke impact / Small is beautiful | BBDO |
MIVB | Brussel… dat zijn wij allemaal | Gedragscampagne Lang | mortierbrigade |
VOO | Leadership Internet | Gedragscampagne Lang | Happiness Brussels |
SBS Belgium | wtFOCK - Generation Woke engages its audience | Gedragscampagne Lang | PHD Media Belgium Oona |
"We zijn blij verrast dat ondanks Covid-19 zo veel cases werden ingestuurd", zegt Mira De Maeyer, CMO VP Marketing Europe van Perrigo en Juryvoorzitter van de Effie Awards. "Heel wat onder hen haalden de finale, wat nog maar eens het belang van de Effie Awards én van marketing effectiveness onderlijnt, zowel bij adverteerders als bij bureaus."
Net als vorig jaar bestond de jury uit 30 leden, die tijdens de zomermaanden online scoorden en op 23 oktober digitaal debatteerden over de cases. Mira De Maeyer: "We gaven om evidente redenen de voorkeur aan een fysieke bijeenkomst, maar konden niet anders dan twee weken geleden beslissen om het digitaal te laten plaatsvinden. Dat liep feilloos, dankzij de grote discpline van de juryleden.De rijkheid van de debatten die de Effie Awards kenmerkt, was er ook nu weer."
De finalisten stellen hun case voor tijdens het Effie Effectiveness Forum op 10 december. "Dit forum vindt dit jaar digitaal plaats en biedt de markt een unieke inkijk in de strafste cases van het jaar", klinkt het bij Lydia Desloover, Director van Effie Belgium. "We houden het forum heel toegankelijk, zowel qua prijs als qua format. Elke finalist krijgt 15 minuten om zijn case voor te stellen, waarna er tijd is voor vragen om de interactiviteit te verhogen. Voor studenten is er trouwens een speciaal tarief."
's Avonds maakt de jury het resultaat van haar beraadslagingen bekend en reikt ze de Bronze, Silver en Gold Awards uit aan de meest succesvolle marketing-communicatiecases met bewezen impact, net als de 'Mentions of Excellence in Media'.