18 finalisten voor Effie Awards 2019
Brussel, 5 september 2019 - In de aanloop naar de Effie Awards die worden uitgereikt op 25 september maakt Effie Belgium zijn finalisten bekend. In totaal maken 18 cases kans op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie, ongeveer even veel als vorig jaar.
De jury van de Effie Awards Belgium selecteerde tijdens de jurering op 5 september in totaal 18 cases. Dit betekent dat zowat de helft van de 34 ingeschreven cases de finale haalt.
Adverteerder | Case | Categorie | Agency |
Special Olympics Belgium | Dare To Sponsor | Non-profit | LDV United |
ALDI België | ALDI: better than you think | Retail & E-tail | The Backroom + BLUE449 |
Kom op tegen Kanker | Jongeren & roken | Non-profit | FamousGrey |
AB Inbev | We Are Belgium | Consumer Goods | The Communication Company |
EG | EG affordable medicines: in the home and heart of all Belgians | Pharma | Dentsu Consulting |
Suzuki Belux | Julie: van digitale secretaresse naar topverkoper | Automotive | deBottomLine |
Scarlet | Why pay more? | Telecom | BBDO Belgium |
Delhaize | Delhaize in a new era of retail | Retail & E-tail | TBWA |
Telenet | Telenet: the good flow | Telecom | TBWA + PHD |
De Standaard | CurieuzeNeuzen Vlaanderen | Leisure & Entertainment | Bonka Circus |
IKEA | Make Room For | Retail & E-tail | DDB |
bpost bank | How a sh*t campaign launched bpost bank's personal loans | Banking | DDB |
Partena Ziekenfonds | Partena Ziekenfonds: wat verwacht jij van ons? | Non-profit | Wijs |
Nationale Loterij | Woohoo! Launch | Consumer Goods | Wunderman Thompson |
SBS Belgium | De Mol: Heb je mij gemist | Leisure & Entertainment | SBS Belgium |
STIB-MIVB | Hankar de finale | Non-profit | mortierbrigade |
Ketnet | STIP IT: move tegen pesten | Leisure & Entertainment | Ketnet + FamousGrey |
AB Inbev | Jupiler 0,0%: the relaunch of a dead category | Consumer Goods | Isobar |
Mira De Maeyer, General Manager van Perrigo Belgium en Juryvoorzitter van de Effie Awards, toont zich enthousiast: "De kwaliteit van de cases lag in lijn met die van vorig jaar, al merk je meer internationalisering en daardoor wat minder creativiteit. Dat werd echter ruimschoots goedgemaakt door de grotere aandacht voor de touchpointstrategie die we bij het inzenden hadden gevraagd. Door heel juist de kanalen waar je de doelgroep kan bereiken te bespelen, kan je in België echt het verschil maken."
Om het grote aantal ingezonden cases te beoordelen werd de jury uitgebreid tot 30 leden, iets wat door de Juryvoorzitter als zeer positief werd ervaren.
"Meer juryleden zorgde voor meer diversiteit en meer diepgang. Je voelde heel veel engagement en dynamiek bij de jury, die een mix was tussen nieuwkomers en ervaren Effie-juryleden. De discussies waren zeer constructief en telkens op een respectvolle manier."
Op 25 september 2019 maakt de jury het resultaat van haar beraadslagingen bekend en reikt ze de Bronze, Silver en Gold Awards uit aan de meest succesvolle marketingcommunicatiecases met een bewezen impact, net als de Mentions of Excellence in Media.
Ook dit jaar start het evenement met het Effie Effectiveness Forum waar de finalisten hun case in tien minuten toelichten. Nieuw dit jaar is dat de toeschouwers vragen zullen kunnen stellen aan diegenen die de case presenteren zodat er interactie ontstaat en meer learnings kunnen gedeeld worden.
2019 Effie Belgium Awards - 30th Anniversary
Datum: 25 september 2019, vanaf 13u30
Locatie: BOZAR - Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel