3. STRATEGIE
De vakantiegoliaths treffen met één welgemikte steen: Zondedju!
Voor David volstaat één welgemikte steen om Goliath op de knieën te krijgen.
Welke steen kiezen wij uit?
Niemand betaalt graag te veel
We weten dat de meeste mensen die een vakantie boeken vergelijken door aanbiedingen van verschillende touroperators tegen elkaar af te wegen. Ze gebruiken de sites en brochures van touroperators. Een échte objectieve vergelijking is dat echter niet. Het is nooit fijn om achteraf te ontdekken dat je bij een andere touroperator exact dezelfde reis goedkoper had kunnen boeken.
Kijk, vergelijk en betaal geen cent te veel, Zondedju!
Het vergelijken van prijzen van hetzelfde hotel bij verschillende touroperators moest transparanter worden. We creëerden daarom een prijsvergelijkingstool. Zo gaven we mensen een erg goede reden om de site te bezoeken. Mensen die zich informeren bij de concurrenten, worden uitgenodigd om te vergelijken bij Sunweb alvorens te boeken. We doopten de vergelijkingstool Zondedju! Op die manier speelden we in op de frustratie als mensen te veel betalen.
PR bezorgt ons een stevige lancering
Met onze prijsvergelijker tonen we objectief aan dat touroperators niet helemaal eerlijk zijn wanneer ze een "laagsteprijsgarantie" beloven. De lancering van onze site haalt verschillende Vlaamse kranten, radiostations en het VTM-nieuws.
We gebruiken TV als POS medium.
TV is bij de opkomst van second screen hoe langer hoe meer een POS medium geworden voor online. Door onze TV-plannen af te stemmen op traditioneel goede surfmomenten voor de website optimaliseren we de traffic naar de Zondedju! site.
We zetten Sunweb vroeg op de agenda
Januari is traditioneel dé maand voor de reissector. Dan boeken het meeste aantal mensen en de sector concentreert de communicatie-inspanning daar naartoe. Om de nodige SOV te verzekeren kozen we ervoor de campagne van Sunweb al in november te starten en het grootste mediagewicht in december te leggen. Zo waren we de concurrentie voor. Daarna wachtte Sunweb tot juni-juli-augustus om opnieuw te kunnen pieken in SOV voor de last-minute boekingen. De bruto mediaspending (noorden) van Sunweb zit op het niveau van de grote concurrenten Jetair en Neckermann maar door de strategische timing, konden we pieken qua SOV op belangrijke momenten.
- Hij optimaliseert de WiFi zodat het bereik optimaal is.
- Hij leert mensen de nieuwe Telenet-apps kennen, zoals de Yelo Play-app, waarmee ze overal in huis op elk mobiel scherm TV kunnen kijken.
- Hij update gezinnen naar de nieuwste hard- en software.
- Hij verbetert de beeldkwaliteit van digitale TV.
- Hij zoekt vergeten paswoorden terug op, enzovoort.
Zo halen klanten na een bezoek meer uit hun Telenet-diensten of levert de Helemaal mee Tournee de klant meer waarde voor zijn of haar geld.
Maar het gaat niet enkel om de technologie, het gaat ook om de mensen. Elk bezoek is maatwerk. De technicus weet bij wie hij langsgaat en beschikt over de nodige data om het bezoek te personaliseren. Hij neemt daarenboven de tijd en de mensen mogen vragen wat ze maar willen… Er bestaan geen domme vragen tijdens de Helemaal mee Tournee.
Telenet wil op strategisch vlak 2 belangrijke strategische shifts doorvoeren:
- SHIFT 1: Marketing.
Van campagnes gericht op acquisitie naar een nieuwe proactieve service
- SHIFT 2 - Communicatie
Van storytelling naar storydoing en positieve word of mouth
Met een nieuwe proactieve service, wil het merk de eerste speler zijn die het pijnpunt van de categorie (het gebrek aan focus op bestaande klanten) structureel aanpakt door de lat voor klantenservice aanzienlijk hoger te leggen.
Bij de communicatie staat een overstap van zeggen (storytelling) naar doen (storydoing) centraal. De doelgroep die al ontevreden is over Telenet kan alleen bereikt worden door echt iets te doen, niet door gewoon iets te zeggen of campagne te voeren. Er leeft hier immers al een sterke argwaan tegenover Telenet's welgemeende bedoelingen met zijn klanten. Het succes bij de totale klantenportefeuille hangt mee af van positieve word of mouth.
Het gaat er niet om wat Telenet zegt, cruciaal wordt wat klanten zeggen over Telenet. |