Effie Canal

De snelste weg naar effectieve
marketinginsights en -inspiratie

09/04/24

Zehra is naar Washington. Haar atleten hier staan klaar. En u?

Het geheim van een Gold Effie? Teamwork! Dat bewijzen we in deze rubriek met dubbelinterviews van Josephine Overeem met Gold Effie-winnaars. We selecteerden voor deze editie een topper en winnaar uit 2021: Special Olympics & LDV United, vertegenwoordigd door Zehra Sayin en Dennis Vandewalle.

04/04/24

Effie in de coulissen: Johan Vandepoel

Het patrimonium van de Effie Award wordt sinds zijn start eind jaren '80 vormgegeven door gereputeerde marketingprofessionals, generatie na generatie. Om dat economisch en cultureel erfgoed in de verf te zetten, starten we de rubriek 'Effie in de coulissen', met levendige testimonials van oude en nieuwere Effie-gezichten. De gast van deze maand is Johan Vandepoel, de CEO van ACC én Effie-topper par excellence!

02/04/24

Studenten op het EEF 2024

Effie Belgium wil zoveel mogelijk studenten marketing en communicatie betrekken bij de Effies. In samenwerking met de Nationale Loterij werkten we een aangepast programma uit voor de toekomstige marketeers op ons Effie Effectiveness Forum (EEF).

29/03/24

Nieuw in de Effie-jury:
Ewoud Van Der Heyden en Ariane Collard

UBA zorgt in 2024 voor maar liefst zeven nieuwe juryleden. We stellen opnieuw twee van hen kort voor via ons traditioneel intakegesprek. Maak kennis met Ewoud Van Der Heyden (BMW Group) en Ariane Collard (Helan).

19/03/24

Nieuw partnership: Kantar Belgium x Effie Belgium

Met Kantar Belgium als nieuwe Effie-sponsor voegen we een solide brok marktonderzoeksexpertise aan onze organisatie toe. We spraken met Isabelle Merillou, Managing Director van Kantar Insights Belgium, over de samenwerking en de projecten die we samen zullen voeren.

08/03/24

Effie in de coulissen: Josephine Overeem

Het patrimonium van de Effie Award wordt sinds zijn start eind jaren '80 vormgegeven door gereputeerde marketingprofessionals, generatie na generatie. Om dat economisch en cultureel erfgoed in de verf te zetten, starten we de rubriek 'Effie in de coulissen', met korte testimonials van oude en nieuwere Effie-gezichten. De eerste gast is Josephine Overeem, oprichtster van de Effie Award in België.

29/02/24

Quick: zeven jaar strenge liefde

Het geheim van een Gold Effie? Teamwork! Dat bewijzen we in deze nieuwe rubriek met dubbelinterviews van de hand van Josephine Overeem met Gold Effie-winnaars. We starten met een winnend duo uit 2023: Quick & Happiness Anywhere, vertegenwoordigd door Dirk Lammens en Karen Corrigan.

20/02/24

Nieuw in de Effie-jury: Camille Audet & Ellen Vermeulen

Onze partnerorganisaties vaardigden weer heel wat nieuwe marcomspecialisten voor onze jury af. UBA zorgt voor maar liefst zeven nieuwe juryleden. We stellen twee van hen kort voor. Maak kennis met Camille Audet (Axa) en Ellen Vermeulen (Alpro-Danone).

30/01/24

Een vooruitblik op de Effie Awards 2024

Wat mogen we verwachten van de 35ste editie van de Effie Awards, zowel wat betreft het type cases als de werking van de organisatie en de jury? Dat vroegen we aan Aude Mayence (Delhaize) en Els Thielemans (EssenceMediacom), respectievelijk voorzitster en kersvers vicevoorzitster van de Effie-jury.

25/01/24

Nieuw in de Effie-jury: Tomas Sweertvaegher, Sophie Steyaert, Dennis Snijders & Laurent Massart

Onze partnerorganisaties vaardigden weer heel wat nieuwe marcomspecialisten voor onze jury af. UMA zorgde voor Laurent Massart (dentsu) en ACC voor Sophie Steyaert (VML), Tomas Sweertvaegher (Springbok Agency) en Dennis Snijders (iO).

23/10/23

Weet jij wat de drie Gold Effie-winnaars gemeen hebben?

Out-of-home (OOH) is een belangrijk advertentiemedium voor Volvo, Quick en Delhaize. En het is duidelijk een strategie die zijn vruchten afwerpt voor deze drie gouden Effie-adverteerders, die ± 25% van hun mediabudget hebben gereserveerd voor out-of-home in 2023.

20/10/23

Special Mention of Excellence in Touchpoint Strategy: Volvo

Effie Belgium gaf op voorspraak van de UMA-juryleden de Special Mention of Excellence in Touchpoint Strategy aan 'The Street is our showroom'. De case van Volvo in samenwerking met FamousGrey en Mindshare Belgium was eveneens een van de drie gouden Effies.

18/10/23

Special Mention of Excellence in Strategic Shift: Quick

De Special Mention of Excellence in Strategic Shift ging naar Quick en Happiness voor de case 'Het onbreekbare belgische merk. Tegen alle verwachtingen in'. Een campagne met vaderlandsliefde voor de Belgische merken.

11/10/23

Special Mention of Excellence CommToZero: Decathlon

Effie Belgium reikte op de voorbije Effie Awards in samenwerking met de ACC de allereerste Special Mention of Excellence in CommToZero uit. Deze prijs die efficiënte duurzaamheidsstrategieën bekroont, ging naar Decathlon & Bonka Circus met hun case.

24/08/23

Jongeren exclusief op het EEF

Effie Belgium zet zich al jaren in om studenten marketing en communicatie meer te betrekken bij de Effies. Je kan namelijk niet vroeg genoeg doordrongen worden van de Effie-spirit. Dit jaar bieden we jongeren de kans om live aanwezig te zijn op het Effie Effectiveness Forum en er de Effie-finalisten en juryleden te ontmoeten.

20/08/23

Koopkrachtbarometer van Profacts: een beetje licht aan het einde van de tunnel

De veerkracht van de Belgische koopkracht: stappen richting herstel, maar de weg is nog niet geëffend voor iedereen, zo blijkt uit de laatste resultaten van de koopkrachtbarometer van Profacts.

19/08/23

Effie 2023: een eerste balans door juryvoorzitster Aude Mayence

De zomer staat voor de Effie-jury niet alleen in het teken van citytrips, bergen en de zee, maar ook in het lezen van ingediende cases. Hierbij een eerste blik op het Effie 2023-deelnemersveld door juryvoorzitster Aude Mayence.

10/07/23

Hoe inclusief is onze samenleving?

Inclusiviteit gaat veel verder dan sommigen denken, het is alles en iedereen omvattend, zonder iemand uit te sluiten. Een maatschappij waarin iedereen deelneemt en gerespecteerd wordt, onafhankelijk van herkomst, geaardheid, beperkingen, uiterlijk,… Maar hoe inclusief in onze samenleving dan precies? Profacts zocht het uit!

31/05/23

Nieuw in de Effie-jury:
Veerle De Taeye en Peter Speltens

Met Veerle De Taeye (Casa International) en Peter Speltens (Dallas Antwerp) vaardigden UBA en BAM de twee laatste nieuwe juryleden af.

15/05/23

Je campagne bekroond met de Best of OOH en Effie Awards? het is mogelijk!

Terwijl de Effie Awards jaarlijks de meest succesvolle marketing- en communicatiecampagnes erkennen op het gebied van impact en effectiviteit, belonen de Best of OOH de meest inspirerende campagnes in out-of-home media.

07/05/23

Koopkrachtbarometer t/M APRIL van Profacts: DE DURE WINKELKAR HOUDT DE KOOPKRACHT VAN DE BELGEN IN ZIJN GREEP

De voorbije maand hoorden we vooral negatieve berichten vanuit de retailsector. Niet alleen stakingen bij Delhaize, moeilijke onderhandelingen bij Colruyt, onrust bij Lidl,… maar vooral de nog steeds zeer hoge inflatie voor voeding.

02/05/23

NIEUW IN DE EFFIE-JURY:
WIETSE ROBBERECHTS EN ADRIEN MAHIEU

De UBA voegde, naast de drie nieuwe juryleden die we eerder voorstelden met Adrien Mahie (AB InBev) nog een andere nieuwkomer toe aan onze jury. De UMA vaardigde dan weer Wietse Robberechts (ZIGT) af.

24/04/23

Global Best of the Best van start

De organisatoren van de Global Best of the Best kondigden aan dat de 2023-editie van hun competitie geopend is. Grand en Gold Effie winnaars uit de verschillende landen kunnen hun case nog tot 5 juni indienen.

15/03/23

Koopkrachtbarometer van Profacts: Belg blijft volop in crisismodus, 1 op 2 knoopt eindjes moeilijk aan elkaar

Het consumentenvertrouwen stijgt, de energieprijzen zakken en ons land ontloopt een recessie. De media lossen steeds meer hoopgevende signalen over de economische situatie en het sentiment van de Belgische consument. Maar uit de Koopkrachtbarometer van onderzoeksbureau Profacts klinkt een veel somberder geluid.

13/03/23

Var neemt de lead in geloofwaardige duurzame radioreclame

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, ook in b2c-communicatie. Maar is duurzame communicatie wel altijd geloofwaardig? Hebben die campagnes wel de beoogde impact? Hoe kunnen merken met geloofwaardige communicatie hun positieve impact versterken?

10/03/23

Nieuw in de Effie-jury: Petra Baeck, Elisabeth Vanhoutte & Claire van Hoorn-Gerards

De UBA voegde vier nieuwkomers aan onze jury toe, waaronder drie vrouwen: Petra Baeck (Argenta), Elisabeth Vanhoutte (Universiteit Antwerpen) en Claire van Hoorn-Gerards (P&G). Samen zijn ze goed voor een schat aan empathie en ervaring. We stellen hen kort voor aan de hand van drie eenvoudige vragen.

08/03/23

Effie Oekraïne for peace:
oproep aan alle bureaus

Onze collega's van Effie Oekraïne zullen wegens de huidige omstandigheden hun Effie Awards niet kunnen organiseren. De organisatoren besloten om in de plaats daarvan het Kyiv International Advertising Festival (KIAF) te steunen. Dat focust dit jaar uitsluitend op maatschappelijke creatieve communicatie-initiatieven. Ze roepen bureaus wereldwijd op om campagnes in te dienen.

14/02/23

Effie Belgium with love voor de jonge generatie marketeers

Effie Belgium wil een steunpilaar zijn voor het jonge marketingtalent dat binnen afzienbare tijd in onze sector actief zal zijn. Een van de nieuwe initiatieven is een samenwerking met PERSkring. Anke Suys, Jobfairverantwoordelijke PERSkring, vertelt wat er op de agenda staat bij de studentenvereniging.

09/02/23

Nieuw in de Effie-jury: Geoffrey Hantson, Maarten Vanthemsche & Kendy Smits

Met nieuwkomers Geoffrey Hantson, Maarten Vanthemsche en Kendy Smits voegde de ACC een stevige brok creatieve expertise en ervaring toe aan de 2023-jury. We stellen hen kort voor aan de hand van drie eenvoudige vragen.

06/02/23

Aude Mayence, nieuwe juryvoorzitter van Effie

Dit jaar geeft Bénédicte Lobelle de fakkel van Effie-juryvoorzitster door aan Aude Mayence, Vice-President Marketing en Digital bij Delhaize, de retailer die zich de voorbije ontpopt heeft tot een serial winner op de Effie Awards. We zaten met haar samen om haar visie op het voorzitterschap en de Effies te weten te komen.

15/11/22

Behind the scenes met Joke Claessen

Sinds dit jaar helpt Meaningful Transformation Expert en Value Strateeg Joke Claessen de Effie-organisatie om het efficiency leerplatform voor deelnemers verder uit te bouwen. Maak kennis met onze ghostwriter in de Effie-jury.

10/11/22

Special mentions: the reasons why

Dit jaar reikte de Effie-jury naast Gold, Silver en Bronze awards ook drie Special Mentions prijzen uit, meer bepaald een voor een 'strategic shift' en twee voor een 'touchpoint strategy'.

18/10/22

Slotwoord van de stakeholders

Om het jaar in schoonheid af te sluiten vroegen we vier verschillende Effie-stakeholders om de Effie Awards te evalueren op verscheidene vlakken.

28/09/22

Achter de schermen van de Effie-jury

Na afloop van de Effie-jurydag peilden we naar de ervaringen van twee adverteerders: Mira De Maeyer, CMO, VP Marketing & Digital Europe bij Perrigo en Voorzitter van UBA, én Mieke Debeerst, Chief Customer Experience & Marketing Communications Officer bij Belfius.

19/09/22

Ads & Data, nieuwe Effie-partner

Als kersverse partner van Effie focust Ads & Data uiteraard zelf ook op efficiëntie. Lees hier hoe de reclameregie dit najaar deze strategie nog verder wil optimaliseren. Ontdek hier de aanpak van Ads & Data.

14/09/22

Reacties van op de Effie-jurydag

De Effie-jury zonderde zich op 9 september een hele dag af op in de Proximus Tower in Brussel om het definitieve palmares van de Effie Awards 2022 te bepalen. Na afloop van de beraadslagingen sprokkelden we ter plaatse enkele reacties bij de juryleden.

01/09/22

Effie-reglementswijziging

Belangrijk nieuwtje voor deelnemers aan de volgende Effie Awards. Op de volgende editie zullen deelnemers cijfermateriaal van het eerste kwartaal van 2023 mogen gebruiken in hun case. Effie-ondervoorzitter Petra De Roos geeft tekst en uitleg.

06/07/22

Een blik achter de schermen van de Effie-jury

Nu de deelnemers aan de Effie Awards 2022 definitief zijn vastgelegd, kunnen we de balans opmaken van deze editie. De Effie-jury kreeg vorige vrijdag de cases te zien en werd gebrieft over het juryproces. We vroegen Effie-directeur Lydia Desloover naar de trends in de inschrijvingen dit jaar en naar het verdere verloop van de jurering.

01/07/22

De Belgische Effie-jury zendt nogmaals zijn zonen uit

Tomas Sweertvaegher, Strategy Director bij LDV United, zetelt voor de tweede opeenvolgende keer in de prestigieuze Best of the Best competitie van de Global Effie Awards. Eerder was hij ook al drie keer jurylid op de Euro Effies. We vroegen hem naar zijn ervaringen als jurylid.

20/05/22

Meet the jury: PetER AMPE

Hoe kijken de juryleden uit naar de 2022-editie van de Effie Awards? We vroegen het aan Peter Ampe, Chief Creative Officer bij FamousGrey en een van de anciens uit onze 30-koppige jury.

24/03/22

Meet the (NEW) jury: Gregory Ginterdaele

De 2022 Effie-jury bestaat zoals elk jaar uit heel wat nieuwkomers. Deze editie maken twaalf marketingspecialisten hun vuurdoop. We stellen enkele onder hen de komende maanden kort voor. Maak kennis met Gregory Ginterdaele, Creative Director bij BBDO.

21/03/22

Meet the jury: Petra De Roos

Hoe kijken de juryleden uit naar de 2022-editie van de Effie Awards?
We vroegen het aan Petra De Roos, Managing Director bij LDV United en een van de anciens uit onze 30-koppige jury.

18/03/22

Meet the (NEW) jury: KrisTEL VANDERLINDEN

De 2022 Effie-jury bestaat zoals elk jaar uit heel wat nieuwkomers. Deze editie maken twaalf marketingspecialisten hun vuurdoop. We stellen enkele onder hen de komende maanden kort voor. Kristel Vanderlinden, Head of Innovation & Intelligence bij &KOO, is het eerst aan de beurt.

15/03/22

Meet the jury: Kris Michiels

Hoe kijken de juryleden uit naar de 2022-editie van de Effie Awards? We vroegen het aan Kris Michiels, Marketing Director & BU lead Refreshment Belux bij Unilever en een van de anciens uit onze 30-koppige jury.

31/01/22

A (late) happy new year!

Op de valreep nog van harte een daad- en veerkrachtig nieuw jaar gewenst van de voltallige raad van bestuur van Effie Belgium! We vroegen ook aan onze partnerorganisaties ACC, UBA, UMA en BAM wat ze de Belgische marketeers en bureaus wensen.

27/01/22

De highlights en verwachtingen volgens de Effie stakeholders

Wat waren voor ons panel van stakeholders de hoogtepunten in de Effie cases van de voorbije editie en welke cases verwachten ze dit jaar op het Effie-podium? Een bloemlezing.

25/01/22

De trends volgens de Effie stakeholders

We vroegen ons panel van Effie stakeholders naar wat hun het meest is opgevallen in het palmares en tijdens het beoordelen van de cases. Benieuwd of hun trends dit jaar een vervolg krijgen!

21/01/22

De terugblik van de Effie stakeholders op de 2021-editie

Vooraleer we vooruitblikken op een boeiend en – fingers crossed – zorgelozer nieuw jaar, vroegen we een panel van Effie stakeholders om een laatste keer achterom te kijken. Hoe beoordelen ze de Effie-editie van vorig jaar?

19/10/21

"Effie-palmares toont de uitdagingen voor onze sector"

Tevreden, maar niet blind voor de uitdagingen die ons vak wachten. Zo kunnen we de reactie van Effie-voorzitter Marc Frederix op het palmares het best omschrijven. Een terug-, maar ook vooruitblik.

03/06/21

Meet the jury: Els Thielemans

Kent u Els Thielemans, CEO van Maxus Belgium, al? Neen? Duik snel in ons interview en ontdek wat haar verwachtingen zijn over de Effie-cases.

28/05/21

Meet the jury: Gregory Bauduin

De stokpaardjes van Gregory Bauduin, Country Marketing Manager én jurylid tijdens de Effie Awards.

18/05/21

Meet the jury: Mélanie Decelle

Mélanie Decelle, Marketing Director bij Spadel, maakt haar debuut in de jury van de Effie Awards. Hoe voelt dat?

06/05/21

Meet the jury: Aurélie Denayer

Hoe moet je je wijden aan de taak van jurylid in de Effie Awards? Aurélie Denayer, Director Branding and Communication bij Proximus, legt uit hoe dat gaat.

23/04/21

De 5 (positieve) bijwerkingen die een Effie-case met zich meebrengen

Deze 5 tips van Petra De Roos, Managing Director van LDV United én co-voorzitter van de Effie Awards Jury, helpen alvast om een geslaagde case te schrijven.

21/04/21

Meet the jury: Dimitri De Lauw

Hoe is het om de jury van de Effie Awards te zetelen? Dimitri De Lauw, Strategic Director bij Wundermann Thompson, vertelt er meer over.

30/03/21

Deze inzichten waren bepalend voor de carrière van onze Effie-winnaars

Als er een ding is waar Effie-winnaars voortdurend naar zoeken, zijn het wel insights om een campagne, businessidee of merkstrategie te ontwikkelen. Als slotvraag vroegen we ons zeskoppig panel wat het inzicht is dat hen gevormd heeft en als een mantra volgen.

17/03/21

Welke guilty pleasure inspireert de Effie-winnaars op professioneel vlak?

De grens tussen privé en professioneel vervaagt meer dan ooit. We vroegen ons panel van Effie-winnaars of ze een guilty pleasure hebben die hen op professioneel vlak inspiratie biedt.

11/03/21

Dit zorgt voor magie tussen bureau en adverteerder volgens de Effie-winnaars

De succesformule om een Effie te winnen vertrekt vaak vanuit de wissel- en samenwerking tussen het bureau en de adverteerder. Wat is voor ons panel van Effie-winnaars het geheim achter die relatie?

05/03/21

Vraag het aan een Effie-winnaar: de meest inspirerende figuren op social media

Wie zijn de figuren die Effie-winnaars volgen op de social media? En waarom worden ze door hen geïnspireerd op professioneel vlak? We vroegen het aan ons zeskoppig panel van dit jaar.

24/02/21

Het professionele advies dat Effie-winnaars vormde

Een Effie-winnaar word je niet zomaar. Het is het resultaat van jarenlang observeren, bijschaven én leren van de vorige generaties. We vroegen zes Effie 2020-winnaars wat het beste advies is dat ze ooit gekregen hebben. Kennen ze hun mentor nog?

27/01/21

DPG Media weet hoe u zorgt voor een winnende Effie-case

Op basis van maar liefst 157 Belgische Effie-cases ontdekten DPG Media en Tilburg University 7 drivers die de doeltreffendheid van uw marketinginspanningen verhogen. Wij blikken terug met Tim Van Doorslaer, Head of Research bij de regie.

15/12/20

Bijzondere tijden vragen om een bijzondere aanpak

Een opmerkelijk moment tijdens de Ceremony van de Effie Awards: Effie-voorzitter Marc Frederix stond stil bij de situatie die we meemaken en had enkele wijzen lessen voor marketeers.

14/10/20

Academic inspiration: wie gelooft in marketing gelooft in magie

Cijfers zijn uiteraard essentieel om marketing naar een hoger niveau te tillen. Maar alleen volstaan ze niet. Effectiveness needs magic…

05/10/20

Tot wat een uitgestelde jurering leiden kan

Maar liefst 3 leden van de jury van de Effie Awards 2020 hebben hun vroegere job ingeruild voor een nieuwe uitdaging. Een overzicht.

17/06/20

Academic inspiration: wat is KEY in KPI?

Met cijfers kan je alles bewijzen, luidt een gekende uitspraak. Dat geldt ook voor het bepalen van KPI's. Wat is echt belangrijk?

10/06/20

Bruno Liesse over het meten van touchpoints

Het aantonen van de impact van je kanalen is een van de sleutelelementen bij een Effie-case. En dat wordt steeds moeilijker. Raad van een mediaspecialist.

29/05/20

Effectiveness versus efficiency

Is er te veel focus op efficiency en te weinig op effectiveness? Véronique Goossens (Belfius) en Johan Lambrecht (KU Leuven) spreken zich uit.

18/05/20

Meet the jury: Hendrik Van Steendam

Een nieuwkomer in de jury van de Effie Awards is Hendrik Van Steendam, Marketing Director bij Lotus Bakeries. Waar haalt hij inspiratie om up-to-date te blijven?

04/05/20

Meet the jury: Sandra Rothenberger

De jury van de Effie Awards telt elk jaar enkele nieuwkomers. Dit jaar is dat onder andere Sandra Rothenberger, Professor Marketing aan Solvay.

22/04/20

Hoe komen Effie-winnaars tot professioneel geluk?

We vroegen aan zes Effie 2019-winnaars wat hen succesvol, maar ook gelukkig maakt in hun job. Wat is hun beste raad voor professioneel geluk?

04/04/20

Meet the jury: Arjan Pomper

De jury van de Effie Awards telt elk jaar enkele nieuwkomers. Dit jaar is dat bijvoorbeeld Arjan Pomper, Market CEO bij Dentsu Aegis Network Belgium.

05/03/20

Zo smeden de Effie winnende adverteerders en agencies een hechte band

Een winnende Effie-case is het resultaat van sterk teamwerk tussen een adverteerder en een agency. Wat is de ultieme tip om samen resultaten met impact te halen?

24/02/20

Op het nachtkastje van de Effie-winnaars

Een Effie-winnaar haalt zijn inspiratie voor een effectieve marketingstrategie uit ervaring, onderzoek, maar ook uit boeken. Welk boek kunnen ze iedereen aanbevelen?

27/01/20

Waar halen Effie-winnaars hun informatie vandaan?

Achter een winnende Effie-case zit een ijzersterk insight, maar hoe kom je daarbij? Of meer algemeen: waar halen adverteerders en bureaumensen hun inspiratie?

14/01/20

Marketing effectiveness is belangrijk, maar niet gemakkelijk te meten

Het meten van marketing effectiveness is belangrijk, maar niet eenvoudig, blijkt uit de resultaten van de 3de editie van de Marketing Effectiveness Barometer.

30/09/19

Touchpointstrategie wint aan belang

In een VUCA-wereld is de keuze voor de juiste touchpoints nog belangrijker geworden. Daarom is het voor de Effie Awards een aparte beoordelings- pijler geworden. 6 cases blonken uit en kregen een Mention of Excellence in Media Use.

09/09/19

Wie wordt het Effie Beast?

Ter gelegenheid van de 30ste editie van de Effie Awards verkiezen we het bureau dat zich de afgelopen 30 jaar het meest onderscheiden heeft. Een tipje van de sluier bij de jurering…

20/06/19

Is marketingcommunicatie die geen impact heeft op de directe resultaten geen goede marketingcommunicatie?

Blijft marketingcommunicatie die geen invloed heeft op de verkoop goede marketingcommunicatie. Kijk naar de korte en de lange termijn, zeggen onze experts.

20/05/19

De niet-campagne communicatietechnieken meten:
doet het ertoe?

De ROI of ROCI berekenen van technieken die niet aan een campagne gelinkt zijn is extreem moeilijk. Content marketing of PR bijvoorbeeld. Is 'always-on' een vloek voor wie wil meten?

13/05/19

Geven digitale media een beter inzicht in het succes van een campagne dan klassieke media?

Digitale media leveren meer data op over de effectiveness van een campagne, maar helpt die overvloed aan data adverteerders ook daadwerkelijk vooruit? Daan Richard en Davy Caluwaerts geven hun mening.

22/03/19

Efficiëntie van marketing meten: wel willen, voorlopig niet echt kunnen

Marketeers zijn zich enorm bewust van het belang van het aantonen van de doeltreffendheid van marketing, maar slagen er niet in die op een consequente manier te meten. Deze situatie is de jongste tijd onveranderd gebleven, zo onthult de 2e editie van de Marketing Effectiveness Barometer van Effie Belgium.

15/03/19

Een enkele currency: blijft het de heilige graal?

Het verschil tussen een Gold Effie Award en een finaleplaats zit 'm vaak in het kunnen aantonen van de RO(C)I. Het blijkt daarbij niet evident media met elkaar te vergelijken. Maar zegt een mediacurrency wel genoeg? En vinden we überhaupt de MKSA-waarden voor media?

08/03/19

Hoeveel nieuwe researchtechnieken heeft een Effie case nodig?

Nieuwe methodes om de efficiëntie van marketingcommunicatie te meten - zoals neuroscience, eyetracking of econometrie - zijn minder ingeburgerd. Waarom houden adverteerders graag vast aan de bestaande klassiekers?

27/02/19

Leer van een ander: elke sector maakt kans op een Effie Award

De Effie Awards, da's enkel iets voor FMCG en banking merken… Dit soort opmerkingen doen de ronde. Ten onrechte, zo bewijzen de resultaten van de editie 2018. De winnaars kwamen uit maar liefst 8 verschillende categorieën. Ontdek de winnaars in uw sector.

22/02/19

Wat u kan leren van een NGO-case

Tijdens elke Effie Awards Ceremony valt wel een ngo in de prijzen. De emotionele snaar die deze cases raken speelt vaak een rol, maar zeker niet alleen. Ook voor ngo's geldt immers het Effie-adagium: bewijs de doeltreffendheid van de campagne. In dat opzicht kunnen ook andere merken veel van de aanpak leren. Wij bundelen de learnings in vier tips.

03/12/18

Physiomer: 100% de pure kracht van de zee… en van tv

Door te focussen op een behoefte naar preventie en naar natuurlijk alternatieven voor klassieke geneesmiddelen kende de verkoop van Physiomer een sterke groei. Te danken aan de uitmuntende communicatie- én mediastrategie. Met een hoofdrol voor tv.

29/11/18

Mediaplannen met magazines zijn 40% effectiever

Vertrouwen is de sleutel tot effectieve communicatie. Wie er belang aan hecht dat zijn reclameboodschap mensen niet alleen bereikt, maar ook tot hen doordringt, kiest dan ook beter voor media waar mensen vertrouwen in hebben.

27/11/18

De radiosage van Devos Lemmens

Sauzen en bbq. Het is zoals Suske en Wiske. Of zoals Abercrombie & Fitch. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar eindejaar, dat werd minder gelinkt aan sauzen. En aan Devos Lemmens. Tijd om daar verandering in te brengen.

25/11/18

Proximus: always close

De Proximus-case toont aan dat consumer centric denken een totaal andere communicatie-aanpak vergt. Digital biedt dankzij zijn data-troeven daarbij heel wat voordelen.

20/11/18

Telenet Business vindt B2B marketing opnieuw uit

Help je consumenten bij hun noden. Dat basisadagium van marketing paste Telenet goed toe in de zilveren Effie-campagne. Ook het mediagebruik was uitstekend op elkaar afgestemd.

29/06/18

NIEUW: Media Mentions bekronen media-effectiviteit bij Effie Awards

Het optimaal inzetten van media is een van de doorslaggevende elementen bij het bekronen van de winnende Effie-cases. Met de Media Mentions, beoordeeld door de jury, maar uitgereikt door elk van de zes grote media, wint het element nog aan belang.

12/06/18

Meet the jury: Alex Thoré en Wendy Van den Broeck

Zoals elk jaar telt de prestigieuze jury van de Effie Awards enkele nieuwkomers. Dit keer stellen we er u twee onder hen voor. We vroegen Alex Thoré (Proximus) en Wendy Van den Broeck (VUB en IMEC-SMIT) naar hun belangrijkste inspiratiebronnen.

29/05/18

Jurylid Peter Ampe geeft zijn inspiratiebronnen mee

Dit jaar telt de prestigieuze jury van de Effie Awards drie nieuwkomers.
En dat is zoals steeds heel mooi volk. Zoals Peter Ampe, Creative Partner bij FamousGrey. We vroegen 'm naar zijn inspiratiebronnen.

14/05/18

De belangrijkste regels van je case zijn de eerste regels

Nog meer tips van de jury! Ditmaal van Yannick Bouillon, Director Marketing & Customer Experience van Vanden Borre. 'De Effie Awards zijn een love story tussen realiteit en creativiteit.'

02/05/18

Advocaten van de duivel kunnen de zwakke plekken
in je case blootleggen

Wie kan de inzenders van een case beter tips geven dan zij die de cases uiteindelijk zullen beoordelen? Omdat we ervan overtuigd zijn dat betere cases ook ons vak beter maken, helpen we jullie echter graag. De tips van jurylid Petra De Roos, Managing Director van LDV United.

21/03/18

Leer van een ander: 7 gouden tips om een Effie
in de wacht te slepen

Hoe win je een Effie Award? Niemand die het beter weet dan zij die er al een op hun schouw hebben staan of zij die er al hebben toegekend. 7 gouden tips, gebaseerd op de learnings die winnaars Bolero en 2dehands.be.

14/03/18

Leer van een ander: hoe cases steeds meer de link tussen marketing en sales aantonen

De ROCI aantonen… Vaak niet evident. Niet zo voor inbound marketing cases. Tijdens de vorige editie brachten 2 merken de principes ervan in de praktijk.
Leer van Ethias en SD Worx.

26/02/18

Leer van een ander: welke cases haalden het in uw sector?

Op zoek naar inspiratie om uw marketingplan extra pigment mee te geven? Of nog aan het twijfelen om een Effie-case in te dienen? Wij bundelen een aantal recente winnaars per sector. Want een Effie Award, die kunt u in elke sector binnenhalen.

30/01/18

Korte en lange termijn efficiëntie kunnen niet zonder elkaar

Onze Effectiveness Barometer wijst op een bezorgdheid over de focus van adverteerders op resultaten op korte termijn. Christ'l De Jonghe, Sylvie Irzi en David Willems analyseren het probleem.

18/01/18

6 tips om marketing effectiveness intern te promoten

Adverteerders vinden marketing effectiveness belangrijk, maar het is moeilijk om de invulling ervan intern te verspreiden. Hoe doe je dat?

11/01/18

Het schisma tussen KPI's en tools om effectiveness te meten

Awareness belangrijkste KPI, sales en social media tracking belangrijkste tools voor effectiveness. Een tegenstrijdige houding van de Belgische marketeer…

21/12/17

Mira De Maeyer, nieuwe juryvoorzitter van Effie

In september gaf Ignace Heyman de fakkel als juryvoorzitter door aan Mira De Maeyer. Een doorwinterde marketeer, sinds een jaar aan de slag als General Manager bij Omega Pharma Belux, een divisie van Perrigo. Maak kennis met haar.

20/12/17

Marketingefficiëntie en creativiteit:
water en vuur of net heel erg compatibel?

Efficiënte marketing en creatieve marketing zijn zeker niet altijd twee handen op één buik geweest. Wat is nodig om beide te verzoenen?

13/12/17

Wie ondersteunt de adverteerder het best bij de RO(C)I?

Uit de Effie Barometer blijkt dat een adverteerder zich voor het bepalen van de RO(C)I best laat bijstaan door mediabureau, creatief bureau en researchbureau.

23/08/17

Toetreden tot Effie was een no-brainer

Sinds dit jaar neemt BAM de rol over van Stima als Effie mede-bestuurder. Voorzitter Koen Van Impe vertelt waarom de nieuwe vereniging in Effie een bondgenoot ziet.

04/08/17

Effie is het symbool van effectiveness, de basis van wat wij doen

UMA-Voorzitter Bruno Liesse (Carat) legt uit waarom de mediabureaus hun schouders willen zetten onder het promoten van marketing effectiveness.

21/07/17

Effie moet evolueren zoals het vak evolueert

Wij legden de voorzitters van de vakverenigingen op de rooster over het belang van Effie. Marc Frederix neemt de UBA-honneurs waar.

22/06/17

Effie bewijst de impact van creativiteit

Wij legden de voorzitters van de vakverenigingen op de rooster over het belang van Effie. Bijt de spits af: Erwin Jansen (These Days) voor ACC.

22/05/17

Juryleden vertellen: wat is marketing effectiveness voor hen?

"Resultaten die de oorzaak zijn van communicatie. Liefde creëren. De juiste dingen doen." Onze juryleden hebben een veelkleurige interpretatie van het begrip marketing effectiveness.

09/05/17

Hoe hakken de Effe-juryleden de knoop door:
wie wint Gold, Silver of Bronze?

"De kleur van de Effie is een optelsom van elementen. Je kan het niet aan één iets toeschrijven." Hoe onderscheiden onze juryleden een Effie-case met Gold, Silver of Bronze?

25/04/17

Op zoek naar de juweeltjes: hoe zien onze juryleden het verschil tussen een degelijke EFFIE-case en een topcase?

Wanneer onze EFFIE-juryleden het kaf van het koren scheiden, stoten ze af en toe op een topcase, werk waar ze zelf wat jaloers op worden.
Maar hoe herkennen ze die?

11/04/17

Een mooie case herken je meteen

Een EFFIE-case doorworstelen vergt de nodige tijd in de agenda van onze juryleden, maar vaak hebben ze al snel in de smiezen welke inzendingen potentieel hebben. We vroegen enkele ervaren juryleden waaraan ze zo snel kunnen zien of een case het gaat maken.

20/03/17

'Effie is een 360°-award'

Het registratieseizoen voor de Effie Awards 2017 is aangebroken. Wij vroegen ons af waarom deelname een must is. Hoe maakt Effie het verschil met de talrijke andere vakprijzen? Wat levert het op? En hoe helpt het je als marketeer?

09/03/17

'Marketing is te belangrijk om over te laten aan marketeers' en zes andere 'ultimate advices'

Hoe zorg je ervoor dat het je professioneel voor de wind gaat? Als er iemand hierbij kan helpen, zijn het onze Effie-winnaars wel. Een Effie op de kast staat garant voor succes. Wat zijn hun ultieme adviezen?

13/02/17

Zo smeden de Effie winnende adverteerders en agencies een hechte band

Een winnende Effie-case is het resultaat van sterk teamwerk tussen een adverteerder en een agency. We vroegen onze winnaars wat voor hen hét cruciale element is in zo'n samenwerking. Welk advies hebben zij in petto om samen resultaten met impact te halen?

23/01/17

Effie Masters begeleiden wie voor het eerst inschrijft
Denis De Groote over dé nieuwigheid bij Effie

De drempel tot inschrijven verlagen, daar moeten de Effie Masters voor zorgen. Deze ervaren rotten hebben elk al een of meerdere Effie's op hun palmares en begeleiden voortaan adverteerders en bureaus die voor het eerst deelnemen. Denis De Groote, Agency Head & YouTube Country Lead bij Google, zette er mee zijn schouders onder. "Als je voor de eerste keer inschrijft, doe dan zeker een beroep op een Effie Master. Je zal tijd winnen en heel wat leren."

16/01/17

Waar halen Effie-winnaars hun informatie vandaan?
Op zoek naar de geheime bronnen

Achter een winnende Effie-case zit een ijzersterk insight, maar hoe kom je daarbij? Of meer algemeen: waar halen adverteerders en bureaumensen hun informatie: in de vakpers of eerder in trendonderzoeken? In blogs of op café? We vroegen 7 Effie-winnaars naar hun informatiebronnen. Lossen ze hun geheimen?

19/12/16

Op het nachtkastje van de Effie-winnaars
7 Effie-toppers over welk boek hen inspireert

Wie een Effie wint, haalt zijn inspiratie voor een effectieve marketingstrategie uit ervaring, uit onderzoek, maar ook uit boeken. Welk werk kunnen onze winnaars iedereen aanbevelen?

 

Onze experts: Maarten Bosschem (Telenet), Gunther Van Lany (TBWA), Matthias Kympers (LIDL), Jan Van Brakel (BBDO), Marc Frederix (Nationale Loterij – Effie Belgium), Bruno Liesse (Carat – UMA), Nicolas Lambert (Fairtrade Belgium – STIMA), Johan Vandepoel(ACC), Yves Van Landeghem (Leo Burnett), Valérie Morfitis (Unilever), Ignace Heyman (Lotus Bakeries), Denis De Groote (Google), Petra De Roos (LDV United), Klaus Lommatzsch (Duval Union), Sabien Dejonckheere (Lotus Bakeries) en Karel Vinck (Publicis One).