Dit zorgt voor magie tussen bureau en adverteerder volgens de Effie-winnaars


De succesformule om een Effie te winnen vertrekt vaak vanuit de wissel- en samenwerking tussen het bureau en de adverteerder. Wat is voor ons panel van Effie-winnaars het geheim achter die relatie?

Dit zorgt voor magie tussen bureau en adverteerder volgens de Effie-winnaars

TRANSPARANTIE, BEGRIP EN DURF

"Deze drie zaken zijn het meest belangrijk. Transparantie aan beide kanten is de sleutel. Daarnaast moet een bureau heel goed begrijpen wat de uitdagingen van een bedrijf zijn en wie de klanten zijn. De adverteerder moet ook de modus operandi van een bureau kennen om er rekening mee te kunnen houden bij de briefings. Zo moet je weten hoe de informatie binnen het bureau gedeeld wordt en hoe de creatie tot stand komt. Tot slot moet er de wil zijn van beide kanten om echt iets te maken dat opvalt. Je moet vrijheid geven aan het bureau om gewaagde creaties te bedenken en niet te snel zeggen dat er geen geld of middelen zijn. Vervolgens moet je ook de moed hebben om die ideeën uit te voeren."

Yannick de Bièvre, Head Of Marketing MediaMarkt-Saturn Belux

ALLES TE WETEN WILLEN KOMEN OVER DE KLANT

"Wat helpt om een goeie samenwerking te creëren is oprecht geïnteresseerd zijn in de problematiek van de klant. Een gezonde vorm van nieuwsgierigheid is daarbij mooi meegenomen. Je moet alles over hem te weten willen komen. Als de klant voelt dat je oprecht begaan bent met zijn product of merk en de uitdagingen waar hij of zij voor staat, dan komt die vertrouwensband en langetermijnrelatie vanzelf. Kortom, denk in functie van het merk en product en niet omdat je wil scoren voor eigen gewin of dat van het bureau."

Janpieter Mels, Business Director WeWantMore

GEEN VERBORGEN AGENDA HEBBEN

"Het allerbelangrijkste in de samenwerking is dat klant en bureau dezelfde agenda hebben bij het maken van campagnes. Dat is iets wat creatieve bureaus soms vergeten. Ik weiger om aan award driven campagnes mee te werken; campagnes die puur worden gemaakt om awards te winnen. Die helpen de business van de klant echt niet verder. Een eerste stap in de samenwerking met een adverteerder is hem laten voelen dat je dezelfde doelstelling hebt en dat je die ook voor de volle 100% wil halen. Dat impliceert geen verborgen agenda hebben voor inschrijvingen voor award shows, enz. Wanneer de adverteerder dat gevoel heeft, zal je als bureau vertrouwen krijgen, word je betrokken bij het beslissingsproces en uiteindelijk zullen die awards zelfs veel makkelijker komen. Simpelweg omdat je samen aan de business van de klant hebt gebouwd."

Floris Adriaenssens, Connection Planner FamousGrey

WANNEER IDEEËN TOT LEVEN KUNNEN KOMEN

"Magie is het moment waarop de hersenspinsels van ons creatief bureau mortierbrigade, die geuit worden in vaak zeer creatieve concepten en ideeën, uitgewerkt kunnen worden door mijn collega's in tastbare en concrete acties die voor MIVB zeer vertrouwd aanvoelen. Ik denk bijvoorbeeld aan de 'Onvindbare straat' die je wel kon vinden met de MIVB app of de Brusselse chatbots met elk hun eigen persoonlijkheid of het initiatief 'Voices of Brussels'."

Amaury Van de Zande, Market Research & Insights Manager MIVB

PARTNERS IN CRIME ZIJN

"Werk samen als partners en stel je expertise ten dienste van de andere. Dit is een verantwoordelijkheid voor beide partijen. De adverteerder moet het bureau betrekken bij de realiteit van de business, het de grote uitdagingen laten begrijpen en het leiden naar de opportuniteiten. Het bureau moet de adverteerder helpen om creatieve, disruptieve, inspirerende, coherente en impactvolle oplossingen te vinden. Dat is waar de magie gebeurt."

Pauline Kinet, Marketing Directeur VOO

EXPERTISES VAN BEIDE PARTIJEN GEBRUIKEN

"Ik heb lang in communicatiebureaus gewerkt en ik heb gezien wat er schort bij samenwerkingen tussen bureau en klant. Creatieven hebben soms de neiging om op hun eentje aan een campagne te werken. In de huidige wereld, waarbij elk individu het bij wijze van spreken beter weet dan de andere, leidt dat niet tot de beste creaties. De beste campagnes worden gemaakt in samenwerkingen waarbij elke partij zijn expertise het best tot ontplooiing kan laten komen. De magie gebeurt vooral in de co-creatie. Ik merk dat vooral de traditionele bureaus moeite hebben om zich aan deze nieuwe realiteit aan te passen. Ze blijven creëren op dezelfde manier als vroeger en dat is soms wat teleurstellend."

Marina Van den Nouweland, Campagnemanager Kom op tegen Kanker

[ Alle Canal berichten ]