Leer van een ander
7 gouden tips om een Effie in de wacht te slepen
Hoe win je een Effie Award? Niemand die het beter weet dan zij die er al een op hun schouw hebben staan of zij die er al hebben toegekend.
7 gouden tips, gebaseerd op de learnings die winnaars Bolero en 2dehands.be tijdens de Infoclass eind vorig jaar deelden en op reacties van de juryleden.
Begin er gisteren aan
Deelnemen aan de Effie Awards is duidelijk geen impulsbeslissing. Bij de start van een campagne denk je best al even na of de KPI's helder zijn geformuleerd en hoe je zal meten of ze gehaald worden. Een jaar op voorhand beginnen aan een Effie-case is duidelijk geen uitzondering.Toon ambitie
Wie in zijn case geen ambitie toont, geeft imliciet toe dat hij geen Effie Award ambieert. Die zijn immers enkel voor the best in class weggelegd. En zij hebben ambitie getoond. Durf dus gerust boude KPI's te poneren.Zorg voor bewijs
Zonder cijfermateriaal dat de marketing effectiveness van je case aantoont, heb je geen case. Vooral het zuiver kunnen afmeten van de return on commnication investment (ROCI) is daarbij van groot belang. Hoeveel heeft elke geïnvesteerde euro opgeleverd?Vertel een verhaal
Juryleden zijn ook maar mensen. Een tien pagina tellende case wordt aangenamer om lezen als er een verhaal in verteld wordt. En als er nu iets is waar bureaus sterk in zijn...Maak het verteerbaar
Wie een verhaal vertelt, zorgt ervoor dat de informatie uit de case gemakkelijker wordt opgenomen. Maar dat is nog niet voldoende. Ook de manier waarop je het bewijsmateriaal aanbrengt, is belangrijk. Geen lange tabellen met cijfers, maar overzichtelijke grafieken die meteen je punt aantonen. Daar gaat het om.Zorg voor een trekker
Dat Effie teamwerk tussen bureau en adverteerder is, is een evidentie. Het gevaar dreigt dan dat niet meteen duidelijk is wie de lead heeft. Stel dan ook bij de start van het traject een 'trekker' aan. Hij is verantwoordelijk voor het tijdig indienen van de case en stelt elk van de teamleaden voor z'n verantwoordelijkheid.Vraag het aan een buitenstaander
Wie een jaar bezig is met het schrijven van een case, ziet soms door de bomen het bos niet meer. Op zo'n moment is het een goed idee een buitenstaander te vragen de case even door te nemen en te laten checken op helderheid, storytelling en juiste focus. Die insights helpen je zonder problemen richting laatste rechte lijn.
En dan? Loslaten. En insturen...