Meet the jury:Christine Brone


Hoe kijken de juryleden uit naar de 2022-editie van de Effie Awards? We vroegen het aan Christine Brone, Managing Director van PHD Belgium en een van de anciens uit onze 30-koppige jury.

Blij om weer deel uit te maken van de jury?

" Uiteraard! Maar in alle eerlijkheid gaan er in deze drukke periode van het jaar ook wel wat mixed feelings bij gepaard. Het grondig bestuderen van de dossiers vraagt véél werk, en dat komt in het begin als een tsunami op je af. Zodra ik me echter door het eerste dossier heb geworsteld, is mijn nieuwsgierigheid geprikkeld en kan ik op die golf meesurfen. Dan voel ik het weer kriebelen en ja, dan ben ik zeker blij om deel uit te maken van de jury."

" Voor de deelnemers is het een wedstrijd, maar als jurylid benader ik het spelenderwijs. Ik zie het eigenlijk als een soort van brain training; een challenge om mijn analytische geest scherp te houden. Aandacht en concentratie, oorzaak en gevolg, grafieken onder de loep nemen1hellip, En vooral zoeken naar wat er niet staat, of naar waar er afwijkende bewijsreferenties worden gebruikt. Niet meteen een spelletje om tijdens de zomer op het strand te spelen! Gelukkig haal ik er voldoening uit me hiervoor even terug te trekken en me er helemaal in onder te dompelen. "

Meet the jury: Christine Brone

" Dan is er natuurlijk ook de spanning na de eerste stemronde. Wijkt mijn top tien af? Of zit ik op dezelfde lijn als de meerderheid? De hoogdag voor de jury, dat is uiteraard de dag van de debatten. Het is altijd interessant wanneer iemand een objectief argument aanhaalt dat je zelf over het hoofd hebt gezien. Vaak ben ik dan ook aangenaam verrast door de redevoerende capaciteiten die er aan de dag worden gelegd, evenals de doortastendheid van de juryvoorzitter. "

Welke tips & tricks zou je willen meegeven aan bureaus en adverteerders die een case willen indienen?

" Gewoon beginnen! En dat dan best zo vroeg mogelijk. Vaak voel je intuïtief aan of je al dan niet een succesverhaal hebt geschreven. Je moet dus onderzoeken of je intuïtie klopt én of je de nodige elementen voor bewijsvoering bij mekaar krijgt. Laat meerdere personen je topline informatie challengen en begin dan pas te schrijven. "

" Zorg verder voor een logisch, aangenaam leesbaar verhaal, behoud de rode draad en voeg voor de geloofwaardigheid voldoende tabellen en grafieken toe. Met bronvermelding, natuurlijk! Elk onderdeel is betekenisvol in een case, dus besteed qua lengte en inhoud ongeveer evenveel aandacht aan elke paragraaf. Soms zie je twee hele pagina’s insights en amper twee lijntjes voor de toelichting van de (creatieve) strategie voorbijkomen… Dat voelt al snel ongebalanceerd aan en vermijd je dus best. "

" Voor het onderdeel touchpointstrategie kan je vaak afleiden of deze geschreven is door een mediaspecialist of een merkenstrateeg. De combinatie van beiden werkt beter: gebruik niet te veel mediajargon, maar laat het ook niet te generalistisch klinken. En vooral, zorg ervoor dat je verhaal mooi aansluit en in lijn blijft met de insights, communicatie en creatieve strategie wanneer je een toelichting geeft bij de gebruikte touchpoints. "

Wat is voor jou het belangrijkste argument om deel te nemen aan de 2022-editie?

" Na het coronajaar 2020 hebben sommige categorieën en merken zich noodgedwongen moeten herbronnen en heruitvinden. Of dit tot succes heeft geleid of niet, zou vorig jaar zichtbaar moeten geworden zijn. 2021 kan dus een nieuw ijkpunt zijn voor de lange termijn. Dat zou van deze editie dus wel eens een game changer kunnen maken. Behalve te timmeren aan de weg naar een Effie 2022, ben je misschien ook al aan het dromen van een uitzonderlijke Grand Effie voor een long term case …  Waarom dan niet de kans wagen? Maar verder is elk jaar een goed jaar om een Effie-case in te dienen. Succes kan immers niet genoeg worden gedeeld! "

[ Alle Canal berichten ]