1. MARKTSITUATIE
De betalende krantenmarkt staat onder druk. Er zijn hiervoor twee grote oorzaken: de opkomst van de gratis kranten en de opkomst van het nieuws via het internet. De dalende trend op de papieren krantenmarkt lijkt onomkeerbaar. De daling in Vlaanderen is het grootst bij de populaire kranten. Bovendien verliest Het Volk al jaren relatief gezien meer dan de gemiddelde daling op de Vlaamse populaire krantenmarkt. Het Volk bestaat al sinds 1891 en vertolkte destijds de stem van de katholieke arbeiders.
Op haar hoogtepunt verkocht de krant meer dan 220.000 exemplaren per dag.
De ontzuiling speelde de krant echter parten. De lezers haakten af omdat ze vonden dat de krant te veel één zuil aanhing en tegelijk trok het ACW z’n handen af van de krant. In de jaren negentig werd gezocht naar een overnemer en in 1994 werd Het Volk opgenomen in de VUM-groep (nu Corelio).
Toch bleef het lezersaantal van Het Volk verder afkalven en werd het ook voor de VUM-groep financieel ondraaglijk om twee populaire krantentitels apart te blijven ondersteunen. In 2000 werd beslist om Het Volk en Het Nieuwsblad redactioneel te laten samenvloeien, waardoor de inhoud van beide kranten gaandeweg bijna gelijk liep. Enkel de voorpagina, het editoriaal en enkele kleine rubrieken waren nog verschillend. In de jaren 2000 werd er vaak op directieniveau gestudeerd op een afschafscenario voor Het Volk. Jaar na jaar echter schatte men de gevolgen hiervan als té risicovol in, omwille van de volgende redenen:
- Het grote aantal lezers in losse verkoop
- De sterke positie van Het Laatste Nieuws in de krantenwinkel
- De emotionele band van onze lezers met Het Volk
- En de grote aantrekkingskracht van Het Laatste Nieuws op de Volklezers
Begin 2008 was de dagverkoop teruggelopen tot slechts 65.000 exemplaren en kwam er intern weer een grote discussie rond de leefbaarheid van Het Volk op gang. Ondanks alle bovenvermelde risico’s, heeft Corelio in 2008 uiteindelijk toch beslist om Het Volk als aparte titel te laten verdwijnen en de lezers te laten overvloeien naar Het Nieuwsblad. De belangrijkste reden hiervoor was dat het ondersteunen van twee populaire krantentitels financieel zwaar woog en bovendien de groei van Het Nieuwsblad in de weg stond. Daarnaast waren er ook logistieke redenen: Het Nieuwsblad zou meer regionale edities kunnen voeren en een later afsluituur bieden aan de redactie. Geen stille dood dus voor Het Volk, maar een duidelijk keuze voor één titel, één merkverhaal en één betere krant, Het Nieuwsblad. Bij het samengaan van Het Volk met Het Nieuwsblad hadden we slechts één doelstelling: zoveel mogelijk abonnees en losse kopers van Het Volk converteren naar Het Nieuwsblad.
Uit voorafgaand onderzoek bij lezers van Het Volk, bleek alvast dat 14% van de abonnees niet zou overstappen naar Het Nieuwsblad en dat 22% twijfelde. Wat betreft de losse kopers bleek dat 19% niet zou converteren naar Het Nieuwsblad, maar dat 11% twijfelde. Aangezien we de ambitie hadden om zoveel mogelijk kopers te converteren hebben we als commerciële doelstelling genomen minstens ook de twijfelende abonnees van Het Volk (22%) en de twijfelaars in de losse verkoop (11%) te converteren. Na kwartaalconversies klikten we de commerciële doelstelling vast: De gemiddelde totale verkoop van Het Nieuwsblad in Kw2-3-4 2008 moest minstens 254.436 exemplaren bedragen.
|