|
De bekendste straat van BelgiëSilver Effie |
|
De bekendste straat van BelgiëSilver Effie |
1. MARKTSITUATIEOp 11 mei 2006 kocht de gefrustreerde scholier Hans Van Temsche een geweer en trok ermee op moordtocht door de Antwerpse straten om zoveel mogelijk vreemdelingen te doden. Daarom besloot een aantal iniatiefnemers een affichagecampagne op te zetten. Het gaat om ABVV Regio Antwerpen, ACV-Antwerpen, ACWAntwerpen, De Acht - Antwerps Minderhedencentrum, Federatie van Marokkaanse Verenigingen, Koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging - 11.11.11 vzw, Oxfam-Wereldwinkel Antwerpen vzw, Platform van de Afrikaanse Gemeenschappen, Samenlevingsopbouw Antwerpen stad vzw, Unie van Turkse Verenigingen, Vaka/Hand in Hand vzw. Op de website www.zonderhaatstraat.be staat de volledige lijst met deelnemende organisaties. |
2. DOELSTELLINGENWe wilden de bevolking een stem geven om haar verontwaardiging rond racistisch en zinloos geweld te uiten. We wilden ook de apathie ombuigen die bij veel Antwerpenaren was ontstaan na de talrijke verkiezingsoverwinningen van extreem rechts. We moesten de burgers overtuigen dat als iedereen |
3. STRATEGIEOnze communicatiestrategie bestond erin om niet in de aanval te gaan en te beschuldigen maar net om een positieve boodschap te richten aan iedereen die verontwaardigd was over het zinloze Wegens het beperkte budget kozen we ervoor de verontwaardigde burgers en hun huizen zelf als media in te schakelen, de deelnemende organisaties als distributiekanaal en PR diende om de campagne te lanceren en te voeden. De creatieve strategie bestond erin verontwaardigde burgers op te roepen hun eigen straat om te dopen tot haatvrije straat. Daarom creëerden we een nieuw straatnaambord ‘Zonder Haat Straat' |
4. RESULTATENIn eerste instantie drukten we 20.000 affiches, maar al snel werd duidelijk dat we er veel meer nodig hadden. Tot nu toe hebben 83.915 Antwerpenaren (bijna 1 op 5 ) de affiche opgehangen en zijn er meer dan 220.000 affiches gedrukt en verdeeld in gans Vlaanderen. De bekendheid van de campagne is echt indrukwekkend. Het is ongezien in de marketingwereld Aantonen dat onze campagne effect heeft gehad is niet evident omdat we geen commerciële cijfers hebben. Maar er is een aantal parameters dat de kracht van de campagne aantoont. 18% van de Antwerpenaren heeft de affiche opgehangen, wat aangeeft dat we een tool hebben ontwikkeld waarmee ze hun verontwaardiging kunnen uiten. Een ander belangrijk bewijs is dat telkens een stad of gemeente geconfronteerd wordt met racistisch of zinloos geweld, overal ‘zonder haat straat' affiches opduiken. Een andere doelstelling was om de heersende apathie tegen te gaan. Uit de cijfers blijkt dat we hierin geslaagd zijn. 100% van de deelnemers zegt dat de affiche een belangrijke boodschap bevat en 89% zegt dat de affiche helpt om de samenleving verdraagzaam te maken. 80% beweert zelfs dat de affiche helpt in de strijd tegen racisme. Uit onderzoek blijkt ook dat de Antwerpenaar veel sympathie heeft voor onze campagne. Zo geeft 80% de affiche een likeabilityscore van 5 of meer. 28% geeft de campagne zelfs een score van 10 op 10. We wilden ook een positief alternatief bieden voor het extreem rechtse gedachtegoed en zo Het mooie van de campagne is dat we met marketing en communicatie mensen kunnen helpen hun gevoelens te verwerken en een positieve impact kunnen hebben op de verdraagzaamheid binnen onze samenleving. Zo hebben we bijgedragen aan een stad waar mensen respect hebben voor elkaar, |
CLIENT
|
|
Marius Dekeyser, woordvoerder van www.zonderhaatstraat.be, is secretaris van Vaka/Hand in Hand, een beweging die zich inzet voor meer verdraagzaamheid |
|
AGENCY
|
|
Jef studeerde Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen |
[ retour ] |