Een mooie case herken je meteen


Een EFFIE-case doorworstelen vergt de nodige tijd in de agenda van onze juryleden, maar vaak hebben ze al snel in de smiezen welke inzendingen potentieel hebben. We vroegen enkele ervaren juryleden waaraan ze zo snel kunnen zien of een case het gaat maken.

Antwoorden op de waarom vraag

"Een goede case is een case die uitlegt waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Als een mediaplan wordt toegelicht, wil ik weten hoe de middelen verdeeld zijn over de kanalen, maar het interesseert me vooral waarom die kanalen gekozen zijn, waarom ze passen in het breder geheel van wat het merk wil bereiken. Nu, een case mag nog zo goed geschreven zijn, als hij onvoldoende de effectiviteit van de communicatie aantoont, maakt hij geen kans."

Ignace Heyman, COO Lotus Bakeries en Effie juryvoorzitter

Zorgt dat je er zelf in gelooft

"Voor mij zijn er verschillende elementen die ervoor zorgen dat een case potentieel heeft: wanneer geen enkel element over het hoofd gezien is, wanneer je voelt dat er een echt verhaal achter zit en wanneer duidelijk is dat de inschrijvers ons niets willen verbergen. Uiteindelijk moet je bij alles wat je doet je doelgroep voor ogen houden. En wat is de doelgroep van een Effie case? De jury. Zorg er dus voor dat je case goed gedocumenteerd is en te begrijpen is voor iemand die niet in jouw sector actief is. En zorg dat je er zelf in gelooft…"

Valérie Morfitis, Country Media Manager Unilever

Zo'n case neemt je mee in de aha-erlebnis

"Je kan meteen zien of een case potentieel heeft als ze erin slaagt om het verhaal van de campagne eenvoudig te vertellen. Dat gaat terug tot de keuzes die gemaakt zijn op vlak van strategie: een goede strategie laat zich goed vertellen. Je kan als jurylid al snel voelen of een case kans maakt als er met andere woorden een rechtlijnig verhaal op papier staat. Wat betekent dat? De case moet je als het ware meenemen in de aha-erlebnis. Dan weet je dat het goed zit. En op de hele goede cases ben je natuurlijk gewoon jaloers."

Karel Vinck, Managing Director Digital Brands & Integration Publicis One

Op zoek naar een authentiek objectief

"Of een case al dan niet potentieel heeft, zie je al na vijf à tien minuten. Je kan het merken door goed te kijken naar hoe men het objectief omschrijft. Het kan namelijk niet de bedoeling zijn dat je eerst de case schrijft en pas daarna gaat bepalen wat de startdoelstelling was. Als jurylid vind ik het belangrijk dat een objectief voldoende ambitie uitstraalt, maar tegelijk moet je toch ook merken dat het om een authentiek objectief gaat. Op basis van die eerste inschatting maak je nog geen twee stapeltjes met cases, maar je voelt wel al aan of er iets komt."

Yves Van Landeghem, Managing Partner en Strategy Director Leo Burnett

Wilt u de actualiteit rond Effie volgen?
Schrijf in voor de nieuwsbrief.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]