Waar halen Effie-winnaars hun informatie vandaan?
Op zoek naar de geheime bronnen


Achter een winnende Effie-case zit een ijzersterk insight, maar hoe kom je daarbij? Of meer algemeen: waar halen adverteerders en bureaumensen hun informatie: in de vakpers of eerder in trendonderzoeken? In blogs of op café? We vroegen 7 Effie-winnaars naar hun informatiebronnen. Lossen ze hun geheimen?

'Een andere weg naar de bakker'

'Een andere weg naar de bakker'"Interessante artikels en informatie zie ik vooral voorbijkomen op Twitter of andere platformen. Wat mij nog het meest inspireert, is TEDx. De filmpjes komen natuurlijk ook gemakkelijk binnen. De topics gaan niet altijd over marketing, maar ze doen je wel stilstaan bij zaken die je kan meenemen in je plannen. Verder staat de consument centraal bij alles wat ik doe. Als marketeer ben je de link tussen een fabrikant die industrieel denkt en de consument die behoeften heeft. Om informatie te vergaren moet je dus volop in het leven staan en verplicht bezig zijn met zeer diverse dingen. Guillaume Van der Stighelen nam zich ooit voor om elke dag een iets nieuws te doen: een nieuwe app downloaden, een andere weg nemen naar de bakker… Ik slaag er niet in om dat elke dag te doen, maar toch zo vaak als mogelijk. Omdat het me inspireert en triggert."

Sabien Dejonckheere, Marketing & Category Development Director Lotus Bakeries

'Videoblog die technologie, marketing en customer experience verzoent'

Videoblog die technologie, marketing en customer experience verzoent"Een misschien atypische maar zeer inspirerende informatiebron voor mij is 'Steven's week', de wekelijkse videoblog van Steven Van Belleghem. Hij brengt op een authentieke en toegankelijke manier een originele en zeer relevante mix van informatie over technologie, marketing en customer experience. Vertelt hij iets over de luchtballonnen met internet van Google, dan zet dat aan tot nadenken over het business model van search en het gratis aanbieden van internet. Vaak zet de videoblog me aan om stil te staan bij mogelijke disrupties in het telecom- en medialandschap waarin Telenet opereert."

Maarten Bosschem, Product Marketing Director Connectivity Telenet

'Inspiratie haal ik internationaal'

'Een andere weg naar de 'Inspiratie haal ik internationaal'"Mijn dag begint altijd met Media Marketing. Ze sturen hun newsletter om 4u 's ochtends uit. Ideaal bij het ontbijt. Business Insider volg ik ook en gaat wat breder dan puur marketing. Mijn belangrijkste informatiebron is echter Warc, een online database met cases en trendonderzoek. Een must have! Daarnaast is er Contagious, Twitter en newsletters als Open Strategy. Nu ik erover nadenk: mijn inspiratie haal ik internationaal."

Jan Van Brakel, Strategic Planner BBDO

'Facebook is mijn filter'

Facebook"Mijn informatie haal ik uit media als Pub, MM, AdWeek, The Huffington Post,.... maar ik merk dat Facebook gaandeweg mijn filter is geworden. In mijn netwerk zitten zowel mensen uit het reclamevak als mensen die in een andere sector werken. Via Facebook voltrekt zich een eerste selectie in het zoeken naar interessante opinies, maar het is evengoed een manier om nieuwe bronnen te ontdekken. Facebook werkt op dat vlak ook zeer ruim: de informatie die je doorkrijgt, is zo divers als je netwerk."

Petra De Roos, Managing Direct LDV United

'Liever de grondstof dan een bewerkt product'

Hegarty on Advertising"Als ik voor Maes werk, ga ik graag op café zitten. Als ik werk voor Liebig, dan lees ik blogs over hoe moeders koken. Waarom zou je naar een trendrapport over koken kijken als je vijftien blogs kunt lezen over hoe moeders koken? Dat trendrapport is een bewerking, terwijl het tegenwoordig zo fascinerend is om als marketeer toegang te hebben tot de grondstof. Er zijn blogs die me veel meer leren over mensen dan ik ooit uit kwalitatieve research haal."

Gunther Van Lany, Strategy Director TBWA

'Voel wat er leeft in Café De Toekomst'

Voel wat er leeft in Café De Toekomst"Ik lees heel veel boeken en vul dat aan met een krant als De Tijd, de printversie van Media Marketing of Harvard Business Review. Marketing mag niet op zichzelf terugplooien. Daarom consumeer ik ook brede media; Het Laatste Nieuws, Qmusic, zelfs Radio 2, ... anders weet je niet waar je boodschap terechtkomt. Maar de nuttigste informatiebron is ongetwijfeld Café De Toekomst, dat je mag zien als een volkscafé waar je je "doelgroep" in levende lijve ontmoet en met de mensen praat over wat er leeft. Het effect van die gesprekken kan Facebook niet evenaren. Wat via Facebook doorkomt, is al gefilterd op basis van likes. Zo krijg je te weinig informatie uit nieuwe bronnen, eigenlijk is het de ultieme vorm van verzuiling. Je bent in zekere zin zelf de zuil."

Klaus Lommatzsch, Founding Partner Duval Union

'We delen informatie tussen landen'

Hegarty on Advertising"Mijn informatie haal ik zowat overal: uit Marketing Week, maar ook op sectorspecifieke websites als Retail Detail en Gondola. Ook de websites van De Tijd en de Financial Times zijn heel interessant om de interne stakeholders mee te krijgen. Het is handig dat je hun taal spreekt…
Tot slot biedt een internationaal bedrijf als Lidl het voordeel dat je informatie kan delen. We krijgen heel veel info uit andere Europese landen en proberen onze collega's in andere landen ook te inspireren."

Matthias Kympers, Head of Marketing LIDL

Benieuwd naar meer?
Schrijf je nu in voor de maandelijkse newsletter.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]